pomoc - trochu jiny pohled

Ing. Miloslav Ponkrác miloslav.ponkrac na infos.cz
Čtvrtek Leden 31 15:12:16 CET 2002

>S linuxem jsem zacinal pred asi sedmi lety. V te dobe jsem temer nemel
>pristup k internetu a ceska linuxova literatura prakticky neexistovala. I
>presto jsem se dokazal vsechno naucit. Stravil jsem s linuxem _hodne_
>casu. Cteni manualu, zkouseni, jestli to bude fungovat atd...

Také jsem strávil s Linuxem moc moc času. A právě proto si uvědomuji, že
většina toho času by šla ušetřit pro spoustu lidí. Daleko lépe se budete
učit na funkčním systému, než systém, který se měsíce pokoušíte rozchodit.
Problém je, že velká část dotazů je, jak vůbec rozchodit systém, nikoli jak
jej provozovat.

>Kdyz ted vidim, jak se lidi, chtejici prejit z windows, snazi vyhnou tomu,
>aby se museli neco ucit, a kvuli svoji lenosti otravuji dalsi lidi a
>berou jim jejich cas, tak to me opravdu dokaze nastvat. Vzdyt by stacilo,
>aby se naucili aspon trosku pouzivat google, a dokazou si sami (a
>pravdepodobne i rychleji) najit uz nekolikrat napsane odpovedi na sve
>otazky. Stacilo by, aby si koupili nekterou z knih o linuxu, par veci si
>vyzkouseli a taky se jim tim zvysi jejich gramotnost/schopnost resit
>problem _samostatne_.

Dříve každý, kdo chtěl programat, si musel nejdříve svůj počítač postavit.
Dnes také neříkáte: "Lidi jsou líní vzít do ruky pájku, namísto toho by
chtěli koupit počítač hotový, nebo jej sestavit z komponent." Později se
všechno psalo ve strojáku, dnes už neotravuji lidi tím, aby se naučili
stroják. Atd..

Uznávám, že někteří čtenáři této konference projevují dost velkou ignoranci.
Ale na druhé straně Linux by měl být čím dále jednodušší, což dle mého
názoru je. Proto i pamětníci Linuxu před deseti lety museli o Linuxu vědět
více, než dnes.

>Problem osobne vidim v pohledu techhle lidi na pocitace a na svet obecne:
>"Ja jsem konzument, tohle je pristroj, co se ma ovladat stejne jako varic
>a ja se nebudu ucit vic. Proc? Prece jsem si zaplatil za to, aby to bylo
>jednoduche."

Přál bych si, aby Linux se dostal do podoby, kdy by byl takto jednoduchý.
Nic lepšího by dle mého Linux nemohlo potkat.

>Podle me jde udelat napr. instalaci linuxu pro laiky. Textove editory a
>mailovaci programy apod. uzpusobene pro laicke uzivatele existuji. Ale ve
>chvili, kdy se laik proste _odmita_ucit_, pak nema smysl neco resit.

To je pravda. Ale dle mého názoru se většina lidí neodmítá učit, ale přeci
jen odmítá brát používání Linuxu jako studium manuálů na univerzitní úrovni.

>Psal jste o dvou cestach, kterymi se muze vyvoj linuxu dal ubirat. Psal
jste
>bud jedna, nebo druha cesta. Ale linux muze bez problemu jit obema
>cestami najednou. Podivejte se, na cem vsem jiz ted linux dokaze bezet.

Naprosto souhlasím.

>Netvrdim, ze je linux schopen plne konkurovat windows. Ale o to tu
>(alespon me) vubec nejde. Mam system, ktery me vyhovuje. Pokud najdu
>nejakou chybu, nebo se mi neco nelibi, dokazu si ji opravit sam. Linux

Geniální na Linuxu je, že si jej můžete opravit, nebo uzpůsobit sám. Moc se
mi ta vlastnost líbí. Ještě více by se mi líbilo, aby to byla volitelná
vlastnost. Tedy, aby do něj musel na nízké úrovni šťourat jen ten, kdo chce.

Co se týká srovnání Windows a Linux, dle mého o to nejde. Srovnávám ale to,
že Windows je pro běžné lidi mnohem user friendly, než Linux, a to od
počátku samotné instalace. Moc mě to vzhledem k Linuxu mrzí.

S pozdravem

Miloslav Ponkrác