DNS

Pavel Kraus kraus na caa.cz
Čtvrtek Červenec 18 12:01:13 CEST 2002

On 18 Jul 02, at 11:14, thus spake Jan Valentík:

> V siti doslo ke zmene jmen pocitacu z puvodnich ciselnych na jmenovite podle
> prijmeni pracovnika. Potreboval bych vedet co vsechno je treba zmenit na
> linuxovem serveru ohledne DNS. Potrebuji to kvuli statistikam, protoze
> oznaceni pocitace pc-00010.local mi prijde dost neprehledne a pak musim
> hledat ke komu tohle oznaceni patri. Urcite bych mel prehlednejsi kdyz bych
> mel oznaceni treba prijmeni.local
> Za odpovedi predem dekuji.

> [...]

V souboru /etc/named.conf nebo /etc/bind/named.conf nebo tak nekde, podle
distribuce, bude blok options a v nem muze byt polozka directory. Pak tam
jsou jeste bloky zone s polozkou file. Je-li polozka file relativni,
nachazeji se zonove soubory v adresari directory (doufam, pisu to z hlavy).

V tech zonovych souborech (ktere typicky byvaji ve /var/named) je to potreba
zmenit. Pokud je zona typu master (viz named.conf). Jinak je treba najit
primarni DNS server. Je treba zmenit jak polozky typu A (jmeno -> cislo), tak
typu PTR (zpet), aby si odpovidaly. Rovnez je treba v editovanych zonovych
souborech zvysit seriove cislo (soucast SOA zaznamu). Potom restartovat named.

Spravnost nastaveni se da zkontrolovat napriklad pomoci programu dlint.

BTW, existuje nejake doporucujici RFC o tom, jak pojmenovavat pocitace. Jmeno
pracovnika se v nem nedoporucuje, protoze pak cloveku pribyva prace s
prejmenovavanim pri personalnich i personal-computerovych zmenach.

--
Pavel Kraus
GPG/PGP FP: 982B E56B 1372 FD2A AA14  9A7D A35F 7B2C 1275 9D7F