prava uzivatelu, skupiny

Peter Cernoch pcernoch na imc.cas.cz
Úterý Červen 11 10:31:11 CEST 2002

Preji hezky den,

Rad bych se zeptal na - zrejme trivialni - vec, nad kterou uz
nejaky cas badam a rad bych ji konecne nejak rozlousknul.

Jde mi o to, ze v RH maji nove pridani uzivatele
automaticky svoji vlastni skupinu a ostatni uzivatele do jejich
domovskych adresaru a dat standardne nemuzou.
To je pro mne v teto chvili vyhovujici.

Pro - dejme tomu - verejny projekt jsem vytvoril novy adresar
a potreboval bych aby vsichni mohli v tomto adresari
pracovat, tedy vytvaret / menit / mazat soubory.
Tyto nove soubory samozrejme musi byt pristupne pro vsechny ostatni.

Jestli dobre chapu filozofii linuxu, slo by to udelat tak, ze
dany adresar a vse v nem by melo nastavenou nejakou vhodnou
skupinu, treba napr. "data" a pred vlastni praci  by uzivatele
museli zmenit svoji skupinu (chgrp nebo neco v tom smyslu)

Problem je prave ono rucni meneni skupiny : zmena na "data"
a pak zase zpet na uzivatele aby mohl pouzivat a menit
svoje vlastni data a tyto pak mela spravnou skupinu - tedy uzivatele.

Nejde to nejak automatizovat nebo nejak obejit?
Jedna se mi o moznost prace pro lidi zvykle pracovat ve Win9X,
kde skupiny nejsou.

Zkousel jsem studovat LDP a nejake dokumenty o administraci
systemu na ktere jsem na netu narazil, ale nic mne neinspirovalo
tim spravnym smerem...
Vzdy se uvadi jen prave ono "nelezeni do ciziho zeli",
ale co kdyz tam na nejakou chvili potrebuji????

Budu vdecny za kazde nakopnuti spravnym smerem a
odkaz na literaturu.

Dekuji

Peter Cernoch