Linux po půl roce

Miroslav Petricek mirek na petricek.cz
Středa Březen 13 11:27:12 CET 2002

On Wed, Mar 13, 2002 at 09:10:22AM +0100, Jaroslav Lukesh wrote:

> Kvůli jiným činnostem a tříměsíční nemoci jsem si nemohl půl roku v
> podstatě sáhnout na linux. Chtěl bych tedy poprosit zde přítomné, jestli by
> mne v krátkosti mohli seznámit s tím, co se událo zhruba od září loňského

Welcome back :-)

http://www.root.cz/clanek.phtml?id=920

> taky jak je to s žurnálovacími FS v nich implementovanými - tedy nejen to
> jaké tam jsou, ale i jestli jsou buggy nebo opravdu stabilní a dají se
> nasadit do ostrého provozu

U RH je doporucovanym zurnalovym fs. Ext3, ktery se skutecne da pouzivat
namisto Ext2. Instaloval jsem jej mnohokrat na ruzne vytizenich
stanicich a serverech a nesetkal jsem se s problemy.

SuSE stale preferuji ReiserFS, ktery je v nekterych ohledech lepsi, ale
take jeho pouziti je problemovejsi.

http://www.root.cz/clanek.phtml?id=930

> Jak je to u nich s >1024 cylindry pro boot partition

To neni vec fs, ale zavadece. Jak grub, ktery je nyni v RH, tak lilo s
tim nemaji problem. Problemy mohou nastat na starsich verzich techto
programu nebo na starsich pocitacich, ktere neumeji velke disky.

> Co nového meumí dobře nová jádra (a co naopak umí)

Byly "drobne" problemy se stabilitou vm subsystemu. Aktualni verze RH
i oficialnich jader jiz tyto problemy nemaji.

Otevrela se vyvojova vetev 2.5.

Do vyvojovych jader pribyl napriklad Ext3, Alsa, preemptive-patch
a nejnoveji tez JFS.

> Jak u nich je limitována velikost RAM či největšího souboru na disku

Standardne max. 4GB RAM na x86. Enterprise jadra pouzivaji rezim PSE36,
ktery by jim mel dovolit jit na 64GB (ovsem celkove, nikoliv per process).
PSE36 jadra jsou ovsem mirne pomalejsi.

Velikost nejvetsiho souboru uz neni zavisla na souborovem systemu ani na
jadre, kde uz temer zadne bariery nejsou, ale na user-space programech a
systemovych knihovnach, ktere s dlouhymi soubory nedokazi vzdy dobre
pracovat.

> jak daleko to je se StarOffice/OpenOffice

Nove StarOffice uz nebudou zadarmo (tedy budou, ovsem pouze pro
Solaris). OpenOffice nesleduji.

> Co se vyvinulo sambou a jestli se snese s W9x NT4 W2k W-XP, jak je to u ní
> s PDC/BDC pro jednotlivé wokna

Aktualni verze Samby (2.2.3) je mozne bez problemu provozovat jako PDC
oproti klientum W9x, NT a 2k. O Windows XP nic nevim.

--
/*   Miroslav Petricek             mirek na petricek.cz
     UNIS Computers, spol.s r.o.   mpetricek na uniscomp.cz