Re: TV karty a TV pod Linuxem

Oak Oak.brno na seznam.cz
Čtvrtek Květen 9 15:03:58 CEST 2002

Zdravím,

no multimédia, to byl asi před rokem důvod, proč jsem
začal experimentovat s Linuxem, a nakonec jsem si ho
oblíbil a nedám na něj dopustit.

Ve woknech jsem měl s TV velké problémy - tím největším
byla strašná línost aplikací - start TV cca 20-30 sekund,
start nahrávání taky, ukončení nahrávání až 10 min,...
K tomu velké prolémy s ovladači, s verzemi obslužných
programů, velká nestabilita (časté pády i když jsem měl
nejčastěji spuštěn pouze HTML /1MB!/ editor, IE a TV!!)
a neslučitelnost s ostatními multimediálními programy
(při spuštění jiného okamžitě následovalo zatuhnutí systému).
Další problémy byly s kousáním obrazu při vyšším zatížení
systému (např. kopírování souborů, u 'vylepšených'
ovladačů WDL pak i při rolování posuvníků!). WDL ovladače
u některých ATI TV karet
bůhvíproč ořezávají asi 1/6 obrazu dole a vpravo (asi
abyjste nesledovali titulky a učili se řeči...), i když
jsou použity správné ovladače pro použitou verzi OS i
použitou TV kartu.

V Linuxu je naprosto jiná filozofie - funguje to na základě
jednoduchých ale účelných a mocných aplikací/ovladačů:

        TV karta

  **********************
  ***  BTTV ovladač  ***
  **********************

          Linux

       Video4Linux
       |         |
 TV Aplikace   Teletext

Stabilita? Ještě _nikdy_ se mi v Linuxu nestalo, aby mi
zkolabovala TV aplikace (XawTV), nebo dokonce zatuhl počítač.
Spuštěných mám i přes desítku aplikací najednou, už několikrát
jsem za chodu (!) TV aplikace konfiguroval vlastnosti X serveru
SaXem (módy rozlišení, testy 3D akcelerace OpenGL,...) a nikdy
mě Linux (s běžící TV) nezklamal. Měl bych podotknout, že
se mi nikdy nezastavuje a necuká obraz, ani při tak 'náročných'
činnostech jako je kopírování souborů z/na disketu.

Za zmínku stojí, že Linux umí i jakékoli rozlišení, tedy i
rozlišení PAL, což je nějakých 768x576. Obraz tedy máte v
původním TV rozlišení a neztrácíte kvalitu interpolací, třeba
i na vyšší rozlišení. Mám vyzkoušeno, že TV běžící na 1280x1024
je podstatně (míněno že při sledování rozeznat rozdíl) horší, než
na PAL.

Rychlost? XawTV mi startuje na kliknutí bez zaváhání. Nahrávání
se děje od okamžiku, kdy stisknu příslušné tlačítko do jeho
opětovného stisknutí, bez prodlení, padání, ztráty dat...

Softwaru je pro karty typu BrokeTree BT878 a ekvivalentních
spousta, je to standard.

Daň za to? No dnes už to budete mít jednodušší, neboť např.
u takové distribuce SuSE 7.3 či 8.0 už na konfiguraci TV karty
typu BT8X8 nebudete prakticky muset šáhnout, vše se nainstaluje
samo, včetně základního SW a ovladačů.
Já jsem ještě musel projít stohem dokumentace (před tím se
naučit ji používat, :-) a možnosti multimédií pod Linuxem jsem
objevoval postupně s přibývajícími zkušenostmi. Já osobně jsem
nad dokumentací strávil moře času - dnů i nocí - ale vůbec toho
nelituju, protože kromě dobře fungujících (nejen) multimédií,
mám i dobrý pocit, že jsem si dále rozšířil znalosti o počítačích.
Ale i dnes Vás
asi nemine četba různé dokumentace a možná experimentování s
nastavením, obvzlášť, pokud budete rozjíždět složitější věci,
jako stereo, DVB, apod. Pokud to pro Vás nebude černá skříňka,
kterou za Vás někdo nastaví...

To jsou mé zkušenosti. Nechci říct, že pod Windows nejede TV
dobře, já jsem prostě žádné pozitivní zkušenosti s Wokny v tomto
směru nezískal, a naopak Linuxu jsem za to _velmi vděčnej_.

Zdraví

Oak

Reklama:
Jak si stoji kurz koruny? http://kurzy.seznam.cz