Tolerance - diskovy prostor po vyrobe _.

Jaroslav Lukesh lukesh na k-net.cz
Pátek Květen 24 15:07:15 CEST 2002

| Odesílatel: Zdenek Horak <zhorak_konference na seznam.cz>
| kdysi jsem to zde videl a nyni to nemohu nalezt - kolik MB (GB) se
| toleruje jako ze to neni "vada vyroby", pokud si koupim disk napr.
| 40GB, nastve me, ze prostor je pouhych 33GB, kolik presne se da uznat
| jako reklamace.
|
| Koupil jsem si Barracudu 60GB, ale misto je pohych 56200 MB.

Jakou kapacitu výrobce udává? Formátovanou nebo neformátovanou? Pokud
formátovanou, tak to není formítované vaším FS, ale formátované tak aby ten
disk vůbec byl funkční. Neformátovaná kapacita je asi jako neformátovaná
kapacita floppy (pro srovnání). Dřív se uváděla neformátovaná (naposledy
tak před 6 lety).

Taky je otázka, jestli výrobce udává kapacitu jako 60 000 000 000 Bytes,
nebo jako 60GB. Někdy u výrobců disků totiž vždy) totiž GB není GB, ale jen
1 000 000 000. A samozřejmě OS to vidí jako násobky 1024, tedy ukáže
kapacitu menší.

Pokud se podíváte přes df, vidíte kapacitu, kterou vaším datům poskytuje
filesystém. A ta je samozřejmě ještě menší, neboť filesystém na rozdíl od
/dev/hdx umí rozlišit jednotlivé soubory tak jak je vidíte po
na-mount-ování. Pravda, i já někdy používám na ukládání velkých souborů
přímo /dev/hdx, jenže takový soubor tam dáte jen jeden a navíc musíte VEDET
JAK JE DLOUHY, jinak nevíte jak je veliký a máte v něm pak zmatek. Pravda,
můžete ukládat i na partišny, pak těch souborů se tam vejde více...

Zdraví JL.