UnitedLinux?

Jan Kasprzak kas na informatics.muni.cz
Pátek Květen 31 16:11:39 CEST 2002

novogear na novogear.cz wrote:
: Jedina vec co nechapu na ceske Linuxove komunite proc je
: tak velka vazanost na RedHat.
:
: Vzdyt RedHat je americka, komercni distribuce, zamerena na americky
: trh, ktera kasle na podporu vychodni evropy. (Diky obetavym lidem,
: nastesti vznikla ceska odnoz RedHatu).

	Aniz bych chtel prilevat oleje do plamenu, uvedu zde sve duvody
proc pouzivam Red Hat Linux. Neberte to prosim jako nejake globalne platne
pravdy ktere bych chtel pouzit k "presvedceni nevericich". Je to jen muj
osobni nazor. Nesnazte se s nim polemizovat.

	Tak, a ted ty duvody, nejprve ty "filozoficke/ideove".

- Veskery software vyvijeny RedHatem je free/open source (jedina vyjimka
	je snad CCVS, ale tam tusim uvolneni zdrojaku branilo nejake NDA
	od karetnich asociaci; ale aspon se snazili tu non-free cast omezit
	na minimum). Tohle je asi hlavni argument - dava mi to pocit ze ta
	firma to s open source mysli fakt vazne (a je mi jedno na cem vlastne
	vydelavaji, kdyz jejich distribuci muzu vzit a prodavat).
	Cili tohle berte jako muj duvod proc ne SuSE nebo TurboLinux.

- Red Hat si dela balicky sam. Tohle je jedna z veci
	ktere se mi nelibi na Mandraku - oni v podstate prebiraji vetsinu
	balicku z RedHatu (podivejte se do %changelogu z jejich src.rpm).

- Red Hat podporuje vyvoj ruznych zajimavych projektu (GNOME, kernel, ...)
	Mam dobry pocit z toho, ze kdyz pouziji jejich distribuci a najdu
	v ni chybu a ohlasim ji, prispivam krome jejich zisku taky na
	financovani ruznych zajimavych projektu. Cili proto nikoliv
	Debian.

- Red Hat se snazi pouzivat open source kde to jde, a jen v krajnim pripade
	ma jejich distribuce non-open source komponenty (treba netscape4
	nebo flash plug-in do netscape).

	A ted technictejsi argumenty:

- zverejnuji dostatecne casto nove verze sve distribuce a casto jsou i
	prukopniky v zavadeni novych veci. Ma-li se vyvoj nekam pohnout,
	je treba aby nekdo zacal i za cenu docasne nefunkcniho Oracle (:-)
	pouzivat novou verzi glibc. Proto nechci Slackare (celkem dlouho
	jim trval prechod na glibc2) a Debian (uvedeni nove verze trva
	straaaasne dlouho).

- maji rozumny pristup ke konfiguracnim souborum (myslim tim nastavovani
	parametru v /etc/sysconfig/<neco> namisto editovani skriptu
	v /etc/init.d/, run-parts a podobne). Tohle myslim posunuje
	vyvoj celeho UNIXu vyrazne dopredu.

	Samozrejme jsou veci, ktere se mi na Red Hatu nelibi (napriklad
zruseni Red Hat Contrib|Net a vubec pristup ke third-party balikum).

	Docela si dovedu predstavit, ze nektere z vyse uvedenych argumentu
proti nektere distribuci mohou byt pro nekoho jineho argumentem pro tuto
distribuci. Jeste jednou opakuji ze tohleto je muj osobni nazor a nechci
ho nikomu vnucovat.

	Pripadnou diskusi nad ruznymi argumenty pro a proti distribucim
navrhuji presunout do talk na linux.cz.

-Y.

|----------- If you want the holes in your knowledge showing up -----------|
|----------- try teaching someone.                  -- Alan Cox -----------|