BFU: /dev/nst0

Petr Simek psimek na jcu.cz
Sobota Listopad 2 08:56:12 CET 2002

On Fri, 1 Nov 2002, Roman Slechta wrote:

> 	Ahoj,
>
> koupil jsem zarizeni s 40GB paskou. Linux mi ji vidi. Nahral se modul
> st.o a zkusil jsem cp soubor /dev/nst0. Paska se roztocila. Nevite nekdo
> jak se zalohuje na pasku a jak se z ni obnovuje? Mam Trustix 1.5 a nasel
> jsem tam prikazy rmt a dump, ale vubec nevim jak je pouzivat. Chtel bych
> zalohovat vice celych adresaru a ty pripadne obnovit do jineho aresare.

Na pasku se uklada po jednotlivych souborech (pricemz jeden soubor muze
byt cela zaloha disku v nejake formatu - tar,zip atp..) Pro manipulaci s
paskou rucne je dobry program mt. mt -f /dev/nst0 status vam vypise akt.
stav pasky, povely fsf bsf muzete preskakovat mezi jednotlivymi soubory
(zalohami) na pasce, rewind a offline pasku previne na zacatek a pripadne
vyhodi. Doporucuji zvastni pozornost venovat povelu setblk - nastavuje
velikost bloku na pasce pri zalohovani (0 je promenna velikost).
Doporucuju se pohybovat v nasobcich 512 (tar pouziva zakladni velikost
bloku ktery uklada cte prave 512byte) a pamatovat si jakou velikost bloku
jste pri zaloze pouzil - je to dobre k tomu aby jste ty data jeste nekdy
precetl. Napriklad ecrix a DATky mi fungovaly dobre pri bloku 512 ale
DLTcko jsem musel nastavit na 10240 jinak zalohovalo pomalu. Doporucuji si
s tim pohrat. Priklad zalohy na pasku tarem :

 mt -f /dev/nst0 rewind                     # najede na zacatek pasky
 mt -f /dev/nst0 setblk 512                 # nastavi velikost bloku
 tar cf /dev/nst0 /adresar_co_se_zalohuje   # zalohuje adresar na pasku
 mt -f /dev/nst0 bsf 1                      # pretoci zpet o jeden soubor
                                            # rewind by taky fungoval
                                            # kdyz je zaloha prvni na pasce
 tar tf /dev/nst0                           # zobrazi obsah toho co se na
                                            # pasku pri backupu ulozilo
 mt -f /dev/nst0 offline                    # pretoci na zacatek a vyhodi
                                            # pasku

Doporucuji se podivat na manual tar , mt . Jeste poznamka kdyz mate v /dev
link tape -> nst0 nemusite zadavat ten parametr -f /dev/nst0 , pouzije se
/dev/tape .. Dalsi poznamka - pokud si nastavite velikost bloku treba 512
nektere mechaniky pak pozaduji zapis presne takove mnozstvi byte , jinak
nezapisou nic - typicky DAT, Ecrix. DLTcku to nevadi - dofutruje to
nulama. U taru zadny problem - ten proste jine bloky nez 512B nepise ale
kdyz si budete chtit treba na pasku pred zapocetim zalohy ulozit soubor
s informaci o datu a obsahu zalohy musite pri nastavene velikosti bloku
512 takovy soubor s informacemi vzdy dofutrovat mezerami nebo nulami na
velikost nasobku 512B.