omezeni uzivatelu

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Středa Říjen 2 11:20:25 CEST 2002

On Wed, Oct 02, 2002 at 11:01:12AM +0200, Jaroslav Jirásek wrote:
> jak by se dali uzivatele omezit tak, aby mohli na internet jen
> urcity cas? Je jedno, kdy by ten cas cerpali, ale meli
> by k dispozici napr. 2 hodiny denne, a pokud je
> vycerpaji, tak by se uz na internet nedostali.

Řekl bych, že chcete měřit veličinu, kterou v podstatě nelze rozumně
definovat. Jak byste definoval "dobu, kterou uživatel stráví používáním
Internetu"? Z hlediska systému uživatel spouští nějaké procesy, které
čas od času někam pošlou paket a čas od času nějaký paket dostanou.
Když budete počítat celkový čas, po který je spuštěna nějaká síťová
aplikace (např. Mozilla), dostanete nesmyslně velké číslo - já mám
třeba Mozillu obvykle spuštěnou trvale. Když budete počítat čas, po
který aplikace komunikuje se sítí, dostanete nesmyslně nízké číslo.

Pokud byste se omezil na TCP (což je, pravda, drtivá většina síťového
provozu generovaného běžným uživatelem), pak by se dala měřit celková
doba, po kterou jsou navázána spojení. Ale ani to není vzhledem ke
specifikům jednotlivých protokolů příliš vhodný podklad pro omezení.
Například by tím uživatel získal výhodu vypnutím Keep-alive v Mozille,
což je poněkud kontraproduktivní.

IMHO je lepší omezení definovat na základě rozumně měřitelné (a hlavně
definovatelné) veličiny. Například přeneseného objemu dat.

                                                        Michal Kubeček