RH8 - spravny cas na zmenu distribuce

Ivo Panacek ivop na regionet.cz
Pátek Říjen 11 14:34:34 CEST 2002

On Pá, 2002-10-11 at 10:12, Kocourek Lukas wrote:

> ehm no.... je ;-) dnes uz jsem trosku vychladl a povedlo se mi rozchodit
> veci, ktere vcera za boha "nesli" ;-) Takze ho jeste vezmu na milost,
> kazdopadne kdyz uz jsem potrapil linku a behem noci stahnul 7 CDckovy kolos
> jmenem Debian a 3 CD noveho Mandraku, tak je alespon otestuju...
>
> kazdopadne diky vsem za prispevky

Já se k těmhle otázám obvykle nevyjadřuji, ale teď mi to nedá.
Sám používám již hodně let na serverech RedHat, předtím Slakware.
Ještě předtím SCO a AT&T (občas i jiné).

Na desktopech taky RedHat. Windows nemám, občas jsem některé používal,
ale skončil jsem někde u 3.1, pak už jen dle potřeby a příležitostně,
či z nutnosti u zákazníků (holt si na rozdíl od nich umím přečíst, co
je na obrazovce a v helpech).

Mám takovou zkušenost, že žádná distribuce dosud nikdy nebyla dobře.
Byla různě "skoro" dobře, ale bylo potřeba ji dodělat.

Poslední dobou jsem tedy na serverech ustrnul u RedHatu 7.2
a mám pro něj vlastní pomůcky, jak na nově instalovanou mašinu
dodělat mé obvyklé změny a jak na již instalované mašiny dělat
updaty. Výrazně to šetří čas.

Na vlastních pracovních stanicích mám 2 x RedHat 7.3
a jednou RedHat 8.0 -- už mi jede skoro vše, co potřebuji,
až pojede úplně vše (=multimedia, Fritz ISDN, ... ), updatuji i ostatní.
Na stanicích či na pokusných strojích pravidelně zkouším
nové verze Mandrake, občas SuSE (verzi 8 jsme zatím nekoupili).
Občas Debian (mám na starosti pár debianích serverů).

Takže rozhodování o tom, kterou distribuci použít bych rozhodně rozdělil
na servery a desktopy.

Pro servery považuji za nejdůležitější to, s kterou distribucí máte
nejvíce zkušeností. Patřičného efektu dosáhnete prakticky s každou,
ale až přijde na lámání chleba a bude potřeba udělat něco ve stresu
(= rychle, dobře, ...), bude k nezaplacení, když budete přesně vědět,
kam sáhnout. A případně budete schopen navigovat přes telefon kolegu,
který s unixem vůbec neumí (natož s vi editorem), takže konfigurační
soubory budete znát z hlavy ...
A rozhodně není nutné se honit za nejnovější verzí, spíše si vyladit
verzi vlastní a pravidelně updatovat to, co je pro ten který server
důležité (bezpečnost, padavost, HW, ...).

Pro desktop se rozhoduji podle podporování pro mne důležitého HW,
tj. grafická karta, USB, irda, foťák, multimedia, ...
A podle bezproblémové instalace OpenOffice (ta bezproblémová už je)
a podle dalšího softu, který já osobně používám.
Domnívám se, že tyhle nároky mi splní všechny obvykle jmenované
distribuce, takže občas vyzkouším jinou než RedHat, ale pak se
k němu vrátím, prostě z pohodlnosti, už nejlíp znám konfiguráky.
(Kupříkladu Mandrake 9.0 mi nedetekoval USB = klávesnice+myš, takže
jsem pro instalaci nasadil klasické PS/2, RedHat 8.0 klávesnici
jo, myš ne, ale vnutit si ji nechal a po rebootu s ní už jel).

Závěr tedy je přesně podle citovaného doktora Vlacha :-)

Přeji všem pěkný víkend.

ivo