Navod na zlepseni fontu - XFT hack

TOSOVSKY Ales tosovsky na znalecka.cz
Středa Říjen 23 08:52:17 CEST 2002

Dobry den,

snad se nekomu bude hodit nasledujici navod.
Pokud ho vyuzijete, zajimaly by me zkusenosti
s pouzivanim. Vedel by nekdo o podobnych
projektech, ktere by byly funkcni?

Sent: Monday, October 21, 2002 10:12 AM

patrim k mnoha lidem, kteri nejsou zrovna odvazani
z vykreslovani truetypovych fontu v Linuxovem KDE.
Proto jsem se rozhodl vyzkouset XFT hack, na ktery
jsem nedavno videl upozorneni na rootu a zda se mi,
ze to docela pomuze.

Pro zajemce, kteri by to chteli taky zkusit pisu
tenhle maly navod. Mam Mandrake 9, ale u jinych
verzi a distribuci to asi bude podobne.

1. Podivejte se na stranku
   http://www.cs.mcgill.ca/~dchest/xfthack/,
   kde jsou mimo jine srovnavaci screenshoty, cili
   se muzete rozhodnout jestli to vubec chcete.

2. Driv nez se do toho pustite byste asi meli mit
   normalne zprovoznete truetypove fonty abyste vubec
   nejaky rozdil zaznamenali a take abyste v pripade
   nejake chyby vedeli odkud vitr vane.

3. Z internetovych stranek (viz vyse) si stahnete archiv
   ft-slight-20020920.tar.gza ten rozbalte.
   Najdete v nem knihovnu libfreetype.so.6.3.2
   a soubor install s popisem instalace.

4. Jako root prekopirujte knihovnu libfreetype.so.6.3.2 do
   adresare /usr/lib/.
   Kdyz budete u toho, tak se tam rozhlednete a zjistite, ze
   uz tam je knihovna odlisne verze libfreetype.so.6.3.0 a
   hlavne odkaz (link) libfreetype.so.6. Ten nas zajima.

5. Ukoncete KDE jestlize bezi. Mne stacilo dat "odhlasit se".
   Vsechno ostatni uz z textove konzole (jestli uz tam nejste,
   CTRL+ALT+F2 - treba).

6. Smazte link libfreetype.so.6 a vytvorte ho znovu tak aby
   ukazoval na libfreetype.so.6.3.2. K tomu puzijte bud
   prikaz ln nebo mitnight commander (mc).
   Ciste pro jistotu: meli byste tedy mit link, ktery se jmenuje
   /usr/lib/libfreetype.so.6       a ukazuje na soubor
   /usr/lib/libfreetype.so.6.3.2.

7. Restartnete fontserver: "service xft restart".

8. Prepnete na Xka (ALT+F7), kde by melo byt KDM cekajici
   na prihlaseni. Restartujte X server (z menu nebo
   CTRL+ALT+Sipka_zpet), prihlaste se a meli byste videt
   vysledky. U me je to pomerne dost markantni, protoze
   skoro vsude pouzivam vyhlazovany microsofti font verdana.

9. Jestli se vam to pozdava a pouzivate OpenOffice, tak je
   jim jeste treba rict, aby novou knihovnu pouzily.
   To muzete udelat takto: na konzoli nebo v Konzoli jako root
   napiste prikaz:
   "export LD_PRELOAD=/usr/lib/libfreetype.so.6 swriter"

hotovo

Doufam, ze je jasne, ze pokud chcete vratit vsechno zpet,
staci jen predelat link, aby ukazoval na puvodni knihovnu.
***

Par poznamek:

- I kdyz je to podle me mnohem lepsi, neni to dokonale,
  cili doufam, ze to casem zlepsi.

- Je zajimave, ze puvodni knihovna ma 271 kB a nova 1,2 MB.

- Firma Apple ma udajne nejaky patent na vykreslovani TT
  fontu. Bohuzel mi ta vec neni vubec jasna, mozna se pouzivani
  tohoto XFT hacku toho patentu nejak dotyka.

--
zdravim
Tosovsky