Letni a zimni cas

Martin `MJ' Mares mj na ucw.cz
Úterý Říjen 29 14:37:27 CET 2002

Hello, world!\n

> GMT je tzv. stredni slunecni cas 0. poledniku, tedy 0:00 hodin odpovida
> okamziku dolni kulminace stredniho slunce (stredniho proto, ze v dusledku
> nerovnomernych zmen rektascenze slunce behem roku neni doba mezi
> kulminacemi praveho slunce konstantni). Jake jsou nuance mezi GMT a UTC
> nevim, ale asi to nebude nic podstatneho.

Nedalo mi to a vydal jsem se po stopach historie mereni casu, zde jsou
vysledky (ziskane z http://www.rog.nmm.ac.uk/leaflets/time/time.html,
tedy z webovych stranek Royal Observatory Greenwich):

Stredni slunecni cas 0. poledniku se jmenuje UT1.

TAI je atomovy cas, jak jsi jiz definoval.

UTC je TAI s vlozenymi prestupnymi sekundami tak, aby rozdil od UT1
cinil maximalne 0.9 sekundy. Tedy UTC a TAI plynou stejne rychle, pouze
zobrazeni poctu sekund od nejakeho referencniho bodu na rok/mesic/den/
hodina/minuta/sekunda se lisi, a to vzdy o cely pocet sekund.

GMT je oznaceni historicke, drive se tak oznacoval stridave UT1 a UTC
(uziti neni konsistentni, viz napr. http://aa.usno.navy.mil/faq/docs/UT.html).
Dnes se tim obvykle mini UTC.

Jeste existovaly UT1R a UT2, coz je UT1 opraveny o ruzne dlouhodobe
zmeny, ale dnes se jiz pro stanovovani casu nepouzivaji.

				Have a nice fortnight
--
Martin `MJ' Mares   <mj na ucw.cz>   http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~mj/
Every program in development at MIT expands until it can read mail.