TAI->UTC->GMT (Re: Letni a zimni cas)

Úterý Říjen 29 17:37:20 CET 2002

Jan Houstek wrote:
> vysledek i s chybou a vy byste po mne chtel, abych vam dokazal, ze ta
> hodnota je takova (v ramci udane chyby) a ne jina. Bez presnejsiho metru
> bych to asi dokazoval tezko ...

	Ano je to mozna hloupe a blbe se to predstavuje, ale Vas primer s mirou
vzdalenosti (rovnez jednotka SI) je to kupodivu daleko jednodussi -
pokud vim, existuje oficialni 1m meridlo nekde v dobre strezenem
trezoru, klidne se s tim metrem muze stat cokoli, muze se dokonce samo
zmensovat/zvetsovat, porad to bude 1m od ktereho bude odvozeno vse, co
se delek tyce - totez v oblasti mereni casu IMHO schopni nejsme....

> BTW mereni casu patri v dnesni dobe k nejpresnejsim merenim vubec, jak uz
> jsem psal, chyby jsou v radech 10^-14, meri se pomoci toho dokonce

	Na urcite aplikace dostatecne, ovsem na udcite je to tak akorat to
minimum, ktere mame k dispozici, abychom vubec mohli pokracovat ve
vyzkumu a neco merit... 1m se zdal jeste nedavno dostatecny zaklad,
navic presnejsi nez loket, palec & spol., dnes jsme v IT 'bezne' na
urovni setin mikrometru - tedy 10-8 a v jinych vednich oborech daleko
dal, myslite si, ze z hlediska casu neni ten problem porovnatelny?
(napr. otazka, zda-li existuji castice, ktere se jako minimalni
rychlosti pohybuji rychlosti svetla apod.; prekonat rychlost vzduchu
bylo nedavno rovnez cirou utopii...)

> Mesic se od Zeme vzdaluje o (placam) 43 mm za rok atd. Polemizovat nejak
> o presnosti TAI v kontextu nastavovani systemoveho casu na UNIXech se mi
> tudiz zda vcelku bezpredmetne ...

	S tim souhlasim, ovsem i na UNIXu se pocitaji ulohy, kde casova
presnost (nikoli ctena ze systemoveho casu) je velmi vysoka... Ja jsem
chtel jit opacnou cestou od presneho casu k jeho propasovani do bezne
uzivanych systemu a chtel pochopit co vlastne za 'presny' cas vydavame,
protoze na rozdil od jinych jednotek neni hmotny v pravem slova smyslu.