TAI->UTC->GMT (Re: Letni a zimni cas)

Martin Masin masin na fzu.cz
Středa Říjen 30 12:16:16 CET 2002

On Wed, 30 Oct 2002, Ing. Pavel PaJaSoft Janousek wrote:

> 	Nejsem chemik, ale neni zde spousta vlastnosti vcetne teploty, okolniho
> prostredi, mnozstvi vseho zareni (vcetne toho, ktere jeste nejsme
> schopni detekovat) atd... => definice se zda na prvni pohled naprosto
> presna, ale ve skutecnosti nejsme s to postihnout presne podminky...(?)

	Ja teke nejsem chemik :-), ale ona je to spis fyzika (kvantova) a
to uz je mi blizsi. Ta definice ve skutecnosti i velmi presna je.
Elektrony v atomovem obalu mohou obsazovan puze presne definovane
energeticke hladiny, tedy mohou nabyvat pouze urcitych hodnot energie.
Prechod elektronu mezi dvema energetickymi hladinami (stavy) je spojen s
vyzarenim nebo pohlcemi presneho kvanta energie, odpovidajiciho rozdilu
hladin. No a energie emitovaneho fotonu (tedy kvanta zareni) je zcela
jednoznacne svazana s vlnovou delkou svetla (a tim tedy i s frekvenci).
Zde takove faktory, jako napr. teplota, nehraji zadnou roli. Ostatne, na
atomarni urovni nema smysl o teplote vubec mluvit, nebot to je
termodynamicka makroskopicka velicina, navic smysluplne definovatelna
pouze pro systemy v rovnovaze.
	Jediny problem zde muze nastat s Doplerovym efektem, pokud by se
atom pohyboval. Mereni vsak (domnivam se) probiha na krystalickem cesiu,
kde atomy pouze tepelne vibruji, coz jsou rychlosti (relativne) velmi
male. Navic se nemeri na jednom atomu a stredni hodnota frekvence od
krystalu v klidu odpovida prave frekvenci od jednoho atomu v klidu. Tedy
muze dojit pouze k velmi malemu rozmazani namerene frekvence, tedy k
narustu stredni odchylky.
	Doufam, ze pro laika je to dostatecne srozumitelne a fyzikovi zase
nevstavaji vlasy hruzou na hlave :-). Kdyztak me, kolegove, nekdo opravte.

						Martin Masin

Mgr. Martin Masin Ph.D.	    	Phone  (4202) 20 318 430
Institute of Physics AS CR  	Fax    (4202) 33 34 31 84
Cukrovarnicka 10	    	e-mail masin na fzu.cz
162 53 Prague, Czech Republic	WWW http://www.fzu.cz/~masin/masin.html