cpuinfo

Jan Kasprzak kas na informatics.muni.cz
Čtvrtek Září 5 15:08:39 CEST 2002

Ing. Pavel PaJaSoft Janousek wrote:
: Stanislav Meduna wrote:
: > Ak islo prevazne o floating point, tak to neprekvapuje - ten hyperthreading
:
: 	Byly ulohy i na fixed point a vysledek zhruba stejny, mne ten HT spise
: pripada jako oberlicka pro OS, ktery nedokaze optimalne vyuzit jeden
: procesor - tak mu proste simulujeme dva (v pripade, ze je schopen
: pracovat v SMP rezimu) a vida, vykon je v urcitych oblastech vyssi...
:
	HT je neco uplne jineho - HT je o tom, ze kdyz zrovna jeden
"logicky procesor" (nebo jak to nazvat) ceka na dotazeni kusu pameti
do cache, nebo se spletl v predpovedi vetveni (coz u P4 s jeho
dloooooouhou pipeline obzvlast boli), tak muze druhy "logicky procesor"
bezet a vyuzit par taktu volne kapacity celociselne i FP jednotky.
Cili cilem je zlepsit vyuziti FPU a ALU pridanim dalsiho kontextu
ktery uvnitr procesoru bezi (a z tohoto duvodu by nemelo valneho vyznamu
zavadet HT treba u Athlonu, ktery ma pomerne kratkou pipeline a tenhle problem
tam neni tak markantni). OS s tim fakt nema co do cineni, protoze
prepinat proces kvuli nekolika volnym taktum CPU nema cenu.

	Jinak problem "zpomaleni" u vypoctu nad HT procesorem
muze byt taky v tom, ze Linux vidi kazdy logicky procesor jako
samostatnou vec a muze se stat, ze v pohode naplanuje dva thready/procesy
na dve logicke CPU uvnitr jednoho fyzickeho, zatimco druhy fyzicky procesor
bude zbytecne cekat. Pomerne pekne je tento problem (i reseni)
popsan na http://www.kerneltrap.org/node.php?id=391.

	V Xeonu je HT jen takova hracka - pokud chcete videt
opravdovy HT procesor, kde i v ramci jednoho CPU muzete ziskat
vyrazne vyssi vykon, tak se podivejte na IBM Power4 - tam jsou
v jednom pouzdre 4 samostatne HT procesory (kazdy po dvou logickych
CPU) a tohle vsechno ridi spolecny cip pro 3d-level cache a pristup
do pameti. Takze v jedne soucastce je v podstate 8 procesoru ...

-Y.

       Pruning my incoming mailbox after being 10 days off-line,
       sorry for the delayed reply.