Jak si zvolit neprůstřelné heslo

Hana Skoumalova Hana.Skoumalova na ff.cuni.cz
Pondělí Září 16 11:56:00 CEST 2002

Dobrý den,

jednomu mému kolegovi se stala taková nepříjemnost s Windows 2000 a mně
začalo vrtat hlavou, jestli by se to mohlo přihodit i v Linuxu.

Na notebooku má nainstalované Win 2000, nejspíš německou verzi, protože
pracuje ve Vídni. Měnil si heslo a nevšiml si, že má přitom nastavenou
českou klávesnici, takže místo číslic použil ě, ž a ř. Když se potom
chtěl přihlásit, nedokázal nijak tyhle znaky systému vnutit, protože Win
2000 pracují v Unicodu, a když se použije Alt+0000 (nějaký čtyřmístný
kod), tak se to (zřejmě) do Unicodu přeloží z "aktuální" kodové stránky,
která byla západoevropská. Prostě, ž fungovalo, ale místo ř dostal
přeškrtnuté o. Navíc neznal administrátorské heslo (a jejich systémák
taky ne, protože to instaloval už asi před dvěma lety), byla sobota
odpoledne a večer letěl na konferenci, na kterou měl v tom notebooku
nachystanou nějakou prezentaci v PowerPointu. Klasická situace na mašli,
ani nevím, jak to dopadlo. Zajímalo by mě ale, jestli by se něco
takového mohlo stát i v Linuxu. Jestli si člověk taky může uložit v
hesle nějaké "exotické" znaky, které pak nedokáže napsat.

Hanka