/ na RAID 1 a /dev/md0: invalid/argument

Marcel Kolaja xkolaja na aurora.fi.muni.cz
Úterý Září 17 17:27:34 CEST 2002

Dobrý den,

mám 2 disky, na kterých bych chtěl rozjet RAID 1. Připojil jsem si je
k fungujícímu systému jako /dev/hd{c,d}. Nainstaloval jsem si raidtools2.
Vytvořil jsem si na každém partišnu (stejné velikosti, od začátku disku,
primary, typ 0xFD). Do /etc/raidtab jsem zapsal:

raiddev /dev/md0
        raid-level              1
        nr-raid-disks           2
        nr-spare-disks          0
        chunk-size              4
        persistent-superblock   1
        device                  /dev/hdc1
        raid-disk               0
        device                  /dev/hdd1
        raid-disk               1

Spustil jsem mkraid /dev/md0. Vytvořil nad /dev/md0 filesystem EXT3.
Přimountoval jsem si /dev/md0 jako /mnt/1/. Na /mnt/1/ jsem si nakopíroval
systém, který jsem chtěl mít na tom RAIDu. chrootnul jsem se do /mnt/1/.

V chrootu jsem provedl:
Namountoval si /proc. Nainstaloval jsem raidtools2. Do /etc/raidtab jsem
zapsal:

raiddev /dev/md0
        raid-level              1
        nr-raid-disks           2
        nr-spare-disks          0
        chunk-size              4
        persistent-superblock   1
        device                  /dev/hda1
        raid-disk               0
        device                  /dev/hdb1
        raid-disk               1

Do /etc/fstab jsem zapsal:

/dev/md0 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1

Vytvořil jsem si takový initrd, aby v něm bylo md a raid1.
Do /etc/lilo.conf jsem zapsal:

lba32
disk=/dev/md0
bios=0x80
sectors=63     # geometrie opsana z /proc
heads=255      # "logical"
cylinders=4865
partition=/dev/md2
start=1
boot = /dev/hda
root = /dev/md0
install=/boot/boot.b
map=/boot/map
delay=20
vga=normal
default=Linux
image=/vmlinuz
        label=Linux
        read-only
        restricted
    initrd=/initrd.img
image=/vmlinuz.old
        label=LinuxOLD
        read-only
        optional
        restricted

Spustil jsem lilo -b /dev/hdc.

Pak jsem vypnul počítač a zapojil jsem ty dva disky na IDE-0 (ten původní
jsem odpojil). Při bootu ale ztroskotám na mountování /:

md: could not lock [dev 16:01], zero-size? Marking faulty
md: could not import [dev 16:01]!
md: autostart [dev 16:01] failed!
/dev/md0: Invalid argument
cramfs: wrong magic
EXT3-fs: unable to read superblock
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 09:00

RAID je ale jinak funkční. Pokud opět zapojím disky, jak byly a nabootuji
původní systém, na kterém jsem RAID vytvářel, mohu /dev/md0 normálně
namountovat a používat.

Nevíte proč se nechce připojit jako root fs?

S pozdravem

Marcel Kolaja                              http://www.fi.muni.cz/~xkolaja/
NLPlab FI MU                                        http://nlp.fi.muni.cz/
"If you want the holes in your knowledge showing up try teaching someone."
       -- Alan Cox