Ikavarna a linux

Ing. Vlastimil Pospíchal vpospichal na tiscali.cz
Pondělí Září 23 23:44:39 CEST 2002

On Mon, Sep 23, 2002 at 02:16:39PM +0200, Matthes wrote:

> Ech, myslel jsem, ze bude jasne, ze "pokud chcete upraveny software dale
> sirit...". Samozrejme, pokud jej sirit nebudete, muzete si vase zmeny
> syslit pod polstarem ;) Ale nevim, proc se tu o tom porad tak
> puntickarsky diskutuje, kdyz zneni GNU GPL je k dispozici a hovori celkem
> dost jasne, cili snad staci si ji precist, ne?
> M.

Každému to jasné není. Například Bill a jeho přívrženci nám tyto a podobné
věty neustále vkládají do úst a to poškozuje mínění o GNU GPL.

Pokud používám software GNU GPL, mohu ho používat dle uvážení ke svému
prospěchu. Pokud na něm udělám nějaké změny a chci ho dále šířit, mohu
to dělat bez omezení komu chci a to i za úplatu. Nesmím ovšem omezit
práva kupujícího, včetně práva na zdrojové kódy.

Pokud vytvořím na GNU GPL samostatnou část, kterou distribuuji samostatně,
tedy bez knihoven a jiných GNU GPL součástí, mohu si vytvořit vlastní licenci,
ve které o GNU GPL nemusí být ani zmínka. Typicky to mohou být zdrojáky mých
autorských programů nebo dynamicky linkované binárky. Pokud jim přidělím
licenci GNU GPL, je to jen má vůle.

Pokud však vytvořím statické binárky a z nich pak balíčky rpm nebo třeba deb,
tak pravděpodobně s nimi budou slinkovány i knihovny, které jsem nevytvořil.
Tyto výtvory někoho jiného si nemohu přivlastnit a proto v tomto tom případě
jsem povinen dodržet GNU GPL právě kvůli těm knihovnám, pokud nejsou LGPL.

Myslím, že je tady hodně široké pole variabilit a mohu si ponechat libovolná
práva na cokoli, co vytvořím. Pokud však k tomu svému produktu přidám něco,
co jsem nevytvořil, co je GNU GPL a co je nedílnou součástí mého produktu,
musím tuto licenci GNU GPL dodržet. To mi ovšem nebrání dát svůj produkt
komu chci a za jakoukoli částku. Nesmím ovšem omezit práva nabyvatele, mj.
ani jeho právo na zdrojové kódy. Vůči třetím stranám však nejsem povinován
vůbec ničím, pokud produkt nešířím jinak.

Kit
--
Ing. Vlastimil Pospíchal
http://www.hoteldrnholec.cz