chmod a pristup k portu pres ioperm()

Čtvrtek Září 26 12:52:40 CEST 2002

Vaclav Peroutka wrote:
> Pak by to bylo neco jineho. Ja mel dosud za to (ostatne, nikdy jsem
> nemel potrebu to pouzit), ze chmod u+s znamena, ze program muze spustit
> vlastnik souboru a soubor se bude chovat, jakoby ho spustil root.
>
> Coz ovsem nevypada jedno a to stejne.
>
> Aha, takze pokud mate pravdu, tak tohle doma hned zkusim chown a pak
> chmod u+s. Jinymi slovy, v mem chapani by ty programy musel admin
> klonovat a pokazde s jinym vlastnikem, coz je asi zbytecne komplikovane.
> A vysvetluje to i pouziti u+s a pak ten program nespustil ani root -
> protoze vlastnik jsem byl ja.

	Domnivam se, ze jste presne zamenil (a ja si toho puvodne nevsiml)
vyznam tohoto SUID bitu v pravech.

	Ten u+s znamena presne toliko, ze program bude __spusten__ kymkoli, kdo
ma k tomu opravneni, ale ze jeho pravomoce v systemu budou na presne (a
IHMO ani ne vyssi, byt uzivatel, ktery provadi execute muze mit vyssi
prava v urcitych ohledech - nemam po ruce Stevensona, abych se podival
na presny algoritmus rozhodovani o opravneni urcite operace zejmena nad
soubory) takove urovni jako ma vlastnik souboru.

	Vyuziti je zpravidla dvoji:

a) muj program cte soubory, ktere mam pravo cist jen ja. Program je
treba CGI skript a je tedy spusten s pravy WWW serveru. Pokud tomuto
programu dam u+s, mam po problemu

b) program potrebuje pracovat se soubory pomoci sve vnitrni inteligence.
Bohuzel tyto soubory muze zpracovavat jen root, tudiz cesta je nasledujici:
	- soubor bude vlastnit root
	- vsichni ho mohou spustit
	- soubor ma SUID bit

A tak kazdy, kdo ma opravneni program spustit umozni programu, aby cetl
soubory, na ktere se normalne dostane pouze root - proc taky je nejvice
atakovana jakakoli root SUID binarka?:-)

	Myslim, ze dalsi podrobnosti naleznete v jakekoli knize UNIXoveho
administratora...