velikost swap odilu

Neděle Duben 13 23:34:35 CEST 2003

On Sun, 13 Apr 2003, Stanislav Meduna wrote:

> On Sat, 12 Apr 2003 21:40:23 +0000 (UTC), Ladislav Dobias wrote:
>
> : Tato zasada neni nesmyslna. Ale plati spise u komercnich
> : Unixu (napr. Solaris), kde plati, ze pri krachu pocitace se
> : obraz pameti zapise do swapu
>
> Tato zasada ma predovsetkym povod v historii - kedysi sa kazdej
> stranke nacitanej do pamati rovno vyhradilo miesto v swape.
> Neexistovalo totiz mapovanie suborov do pamati a nebolo
> teda mozne vyhadzovat read-only stranky podla potreby s tym,
> ze sa v pripade potreby nacitaju odtial, odkial povodne prisli.
> Swap mensi ako RAM teda vobec nemal zmysel.

Ono tedy dodnes na mnoha systemech, jmenovite napr. Solarisu, plati,
ze tzv. anonymni stranky, tj. takove, ze vznikly bud alokaci pameti bez
namapovaneho souboru nebo mechanismem copy-on-write, musi mit ve swapu
pro sebe rezervovany prostor. Cili procesy mohou vyrobit pouze tolik
anonymnich stranek, kolik je k dispozici mista ve swapu, bez ohledu na
velikost RAM. Ma to nektere vyhody i nevyhody. Mezi vyhody patri jiste
zjednoduseni otazky, kolik jeste zbyva volneho mista, z hlediska userlandu
i kernelu (kernel ma k dispozici prakticky celou fyzickou pamet a
libovolnou uzivatelskou stranku, co mu prekazi, muze vzdycky nekam odlozit
(resp. zahodit)), mezi nevyhody pak potreba nejakymi komplikovanymi kejkly
resit situaci, kdy system startuje a nema jeste swapspace zapnuty, a
pochopitelne horsi vyuziti kapacity systemu.