LPD, CUPS, LPRd ...

Jan Houstek houstek-lists na utf.troja.mff.cuni.cz
Úterý Duben 22 15:16:57 CEST 2003

> klienti:
> diskless (LTSP.org) Linux 2.4.19 + Debian
> BTW: o mesiac ma byt zaujimat tato info aj pre W2K klientov - zatial nie
>
> protokol? tlacit sa bude z OpenOffice (a Konqueror a pod., WM bude KDE
> 3.1.1) cez Ethernet (TCP/IP) - ak mate na mysli nejaky tlacovy_protokol
> - neviem, nevyznam sa - mozte poradit aj v tejto oblasti TNX

Pro tisk z linuxu muzete pouzit IPP (Internet Printing Protokol), umi to
cups a mozna i neco jineho (spis ale jen cups). Je na to nejake RFC,
googlem snadno dohledatelne. Ja cups moc rad nemam, pripada mi zbytecne
slozity a vsechny ty funkce zatim nikde nevyuziju.

Standardem v UNIXu je protokol lpr (RFC 1179), na ktery mate hned nekolik
daemonu, umi ho cups, dale standardni lpr a modernejsi lprng (ten osobne
preferuji).

Dale existuje nejaky protokol od HP, nevim jak tomu rikaji, ale v zasade
to funguje tak, ze to, co se posle na port 9100 tiskoveho serveru se
vzapeti posle na tiskarnu. Jednoduche, prakticke, vykonne.

Konecne windowsi SMB/CIFS protokol (lidove oznacovany jako "sdileni") tako
obsahuje podporu tisku (dokonce v nekolika verzich), na coz se da v linuxu
pouzit samba.

Pro uplnost Novell ma vlastni tiskovy protokol nad IPX, ale to je asi
uplne mimo hru.

Na linuxech si pravdepodobne rozjedete lokalniho tiskoveho demona, ktery
bude na 100% umet lpr, dale pak asi ten HP protokol (urcite umi lprng a
cups) a cups navic IPP. Tisk na sambu z linuxu sice je mozny, ale prilis
ho nedoporucuju.

Tolik k linux stanicim. Win stanice urcite lze primet k tomu, aby tiskly
pres lpr, mozna i pres IPP. Nativne je na strane klienta sice snazsi
rozbehat to pres win prostredky, pak ale nekde budete muset instalovat
sambu (nemusi byt nutne na samotnem printserveru).

Snad to pomuze. Jinak muzete zamerit pozornost na minidistribuce urcene
vylozene k provozu printserveru, je jich plno. Navic si matne vzpominam,
ze nedavno o tom zde sel thread.

-- Honza Houstek