problem s hda: drive_cmd...

Miloš Liška xliska na informatics.muni.cz
Čtvrtek Duben 24 09:33:12 CEST 2003

On Wed, 23 Apr 2003, Milan Kerslager wrote:

> Disk hlasi chybu po zadosti o vyliti cache disku (tj. zapisu na medium).
>
> Bud je chyba v ovladaci chipsetu v jadre nebo mate nekompatibilni
> konbinaci jadro - chipset - disk (napr. disk neumi splnit pozadavek na
> vyliti cache) nebo pouzivate DMA tam, kde byste nemel nebo je zavada v
> HW (disk odchazi, ksanda je spatna, kontakty zaoxidovane).
>
> Zkuste nastavit konzervativnejsi parametry toho disku (hdparm), jine
> jadro nebo jiny disk.
>
> DriveReady - disk je pripraven prijmout dalsi prikaz
> SeekComplete - hlavicky se nehybou (zadny prikaz se neprovadi)
> [...]
Bezvadne vysvetleni. S obdobnou chybou jsem se tak pred rokem setkal take
(a google tehdy vcelku tvrdosijne mlcel). Chyba se objevovala v souvislosti
se zapnutym DMA (oba disky samozrejme DMA zvladaji) a naslednym pokusem
prehrat napr mp3 (taky dma pristup). Obavam se, ze pes muze byt zakopany i
v zeleze.
Tehdy mi pomohlo vymenit obe ksandy vedouci k diskum  a chvili drazdil hdparm + nejake to
obligatni obetovani drubeze a s tim spojene malovani pentagramu ;). Pravdou je
ze jsem vlastne ani neodhalil, cim to mohlo byt, ale po nejake takovehle manipulaci
s disky problem sam "zmizel". Nyni oba disky pouzivam k plne spokojenosti i nadale.

Jeste bych mozna doporucil zkusit diagnostiku typu smartmontools a podobne.
Cloveka to muze minimalne trochu uklidnit, ze data jeste treba nejsou uplne ztracena.

S pozdravem
--
           		   Miloš Liška
   	  mail: xliska na informatics.muni.cz  ICQ: 101055780