SuSE - Licence - delí

vouvr na yo.cz vouvr na yo.cz
Neděle Duben 27 23:33:07 CEST 2003

Dobry den,
> SuSE Linux je tedy mozne rozinstalovat na neomezeny pocet pocitacu v
> ramci jednoho subjektu.
Tomu bych rozuměl. Řekl bych, že ale není plně naší vinou, že jsme z Vašich propagačních materiálů (špatně) pochopili, že je Suse Linux jako soubor GNU programů a určité hodnoty přidané suse zadarmo a že se platí za instalační média, dokumentaci, podporu (tedy je možné šířit systém, ne kopírovat instalační média či dokumentaci). Je velmi zajímavé, že všichni uživatelé suse co znám (cca 5), mají shodný názor... Podotýkám, že ode mě ho nemají.
Pozorně si přečtu materiály, které (jak jste uvedl v diskuzním fóru) chystáte publikovat na stránkách Vaší společnosti a také se zasloužím o osvětu v okruhu mých známých.
> Nerikam, ze je to nejstastnejsi formulace - ale tak to je. Samozrejme
> by to bylo v poradku, pokud byste si od kamarada pujcil jeho pocitac
> s nainstalovanym SuSE Linuxem

Ještě k Vaší citaci z licence yastu. CD jsem vrátil, ale našel jsem suse 8.1 na ftp (nevím nakolik se tato verze liší) a pátral tam po licenčních omezeních. Našel jsem jen dvě zásadní skutečnosti (COPYRIGHT.yast) - první se shoduje s názorem o šíření/nešíření suse tak jak jsme to chápali doposud (*data carriers* nelze). Další omezení mohou být u produktů s vlastní licencí (jež nejsou od suse).
Druhá, možná klíčová se zmiňuje o konkrétních omezeních plynoucích z distribuce (tedy 'balíčková' může mít dodatečné podmínky, které jsem u ftp nenašel - ftp je tedy 'volná' podle (přiložené) GNU... ?).
Dále tam je poznámka o možných geografických omezeních, což chápu jako že třeba suse z Česka může být omezené víc než suse prodávané v Německu...
Pozn.: Toto vyplývá z _mého_ _pochopení_ anglické verze. Licence, nebo odkazy na ně jsem hledal jen v rootu instalace, kde by měly být.

> Ale to me prave rozciluje - pokud si to kolega koupil za nemale
> penize, tak uz tady mel na nas "hulakat" a ne "si s tim hrat",
> protoze on si zaplatil za to, ze mu to usetri cas a jeho instalacni
> problemy mame resit my.

Pokud jsem to tedy dobře pochopil, máme tedy následující možnosti korektního používání suse:
- koupit na každý počítač suse zvlášť
- použít každý zvlášť ftp verzi
- použít něco jiného (jinou distru)
Posílám kopii i do diskuze (i přes vaši soukromou odpověď), protože si myslím, že tato diskuze může přispět k lepší informovanosti uživatelů Linuxu.
S pozdravem,
Vouvr
mailto: vouvr na yo.cz

P.S.: Měl bych praktickou otázku - pokud dodatečně zaregistruji starší zakoupenou verzi suse, dostanu slevu na novou, i když jsem některé verze "přeskočil"?

Daląí informace o konferenci Linux