Zaseknuti mysi pri odhlaseni roota...

Petr Vileta petr na practisoft.cz
Čtvrtek Srpen 21 13:34:13 CEST 2003

> A co si takhle spustit jedno okno xterm/xconsole, v něm dát příkaz su
> a z něj pak spouštět ty nástroje, které mají běžet pod rootem?
Ale ano, jenze to je jeden z problemu vsech, kteri zacinaji na linuxu. Ve
starem dobrem DOSu (ne nutne MS), stacilo napsat HELP a clovek mel pred
ocima seznam vsech prikazu, ktere DOS umi. V linuxu muzu napsat MAN, ale man
CO?, man NEVIM!. Proste v linuxu chybi nejaka zakladni napoveda, kde by se
clovek dozvedel, ze terba apache se konfiguruje pomoci apacheconf, neoc
jineho pomoci ntsysv atd. Tohle nejsou graficke nastroje, ja vim, ale davam
to jako priklad. Kdyz ma BFU nekde par ikonek konfiguracnich nastroju,
dokaze na ne kliknout a ty nastroje ho vetsinou dokazi i ohlidat, ze kdyz
zmeni A, musi zmenit i B a restartovat C. Jenze kdo si ma pamatovat, jak se
sakra ktery ten nastroj jmenuje a kde fyzicky lezi, kdyz jako user mam path
nastaveny malinko jinak, nez jako root. Typicky priklad z textmode
login: root
useradd franta
User franta added.
passwd franta