Legalnost Linuxu

Ales DOLECEK ales_d na seznam.cz
Čtvrtek Srpen 21 13:34:18 CEST 2003

On Sun, 17 Aug 2003 13:50:03 +0200
Vaclav Dvorsky <daemon na nospam.exe> wrote:

> No nevim jestli je to uplne OK, ale ja jsem kdysi koupil krabici SuSE
> Linuxu, v ucetnictvi to maji zanesene a tim osobne povazuji veskery
> Linux v podniku za prokazatelne legalni.
>
> --
> Vaclav Dvorsky
> http://www.akira.cz
> emajl: hufhendr-at-atlas.cz, iso-8859-2
> tel: +420608021530, PGP: 0xD38E2CA7, X.509 supported

Na serveru www.zastudena.cz se můžete dočíst:

-----
 Může provádět kontrolu legálnosti mého software finanční úřad?

Ne, takovouto kontrolu mohou provádět pouze orgány činné v trestním
řízení, což finanční úřad rozhodně není. Finanční úřad kontroluje pouze
správnost a průkaznost vedení vašeho účetnictví a výpočtu a odvodu daní.
Navíc pokud se rozhodnete nesnižovat si daňový základ uplatňováním
nákladů za pořízení SW či neuplatňovat odpočet DPH za zakoupený SW (a
proto nevykazovat nabývací doklady ve svém účetnictví), je to vaše
právo.
-----

Z toho plyne, že faktura nemá s licencí k užívání nic společného. Pokud
koupíte kradený software nestane se legálním. Otázkou je co myslí
rektorát "legálním _nabytím_"? Pokud mu jde opravdu o způsob jakým jste
k SW přišel nezbývá než uvést URL na Debian. :-) Pravděpodobněji se však
rektorátu jedná o právo k používání SW (licenci). V tom případě je
správným dokumentem licence Debianu, kterou najdete taktéž na serveru
Debianu či na všech distribučních médiích.

Konečně by možná stálo za to poučit lidi z rektorátu, že v případě SW
nejde ani tak o vlastnictí SW, jako o oprávnění k jeho používání.

                                  Aleš