soft patenty

Pavel Janoušek janousek na fonet.cz
Středa Srpen 27 16:12:01 CEST 2003

	Pokud je nekde chyba a neni sila, ktera by ji opravila, mozna to nebude chyba - ale jen mozna... - mohu mit nazor, ale presvedcit o nem musim ja ostatni, nebo oni mne...

> Kdyz je to sptane jinde, ma to byt stejne spatne i u sw?

	Kde berete tu jistotu? Mohu mit nazor podobny vasemu, ale to neznamena, ze pravdu "mame" my dva...

> Fakt me nadzvedava tvrzeni o oblastech americkeho vlivu. Dost
> me vytaci, ze
> je obecne velka snaha lezt jim do zadku. To skutecne musime
> prijmout kazdou
> pitomost, kterou americani vymysli a uzakoni? Pokud vim,
> zakony USA plati
> pouze na uzemi USA. Pokud vim, americka ekonomika zije na
> dluh a okolni svet
> pro svuj chod vic nez potrebuje. Velmi by me prekvapilo,
> kdyby toho drive ci
> pozdeji nevyuzilo nejake vetsi seskupeni a pro zmenu si nepohralo s
> amerikou.

	Mozna to bude tim, ze vyjma Ciny neni sily, ktera by to dokazala dneska vyuzit. Ostatne, to je zrejme duvod, proc amici vzdy delaji test co na to Cina... Jinak - ja jsem se v Americe neshledl, dost veci mi vadi, prece jen jsem stary evropan, to ale neznamena, ze musim slepe papouskovat to, co krkaji ostatni - tedy, ze SW patenty jsou spatne - ja to nevim (resp. nikdo mi nevysvetlil proc), snazim se najit pro tato tvrzeni argumenty a proto jsem mozna svou neznalosti rozpumpoval tuto debatu...

	Fakt nemam ve zvyku slepe papouskovat neco, co rika skupina okolo mne jen z duvodu abych nevycnival. Kdyz jsem nemel nazor, nevedel, rekl jsem to... (i v teto debate)

> Jiste, ale v tom pripade je treba to ovlivnit PRED prijetim takoveho
> narizeni/zakona. Zapalit les a argumentovat tim, ze to jde
> uhasit je spatny
> napad.

	Fajn, ale jde o to, ze argumentovat, ze mozna umime hasit bez toho, aniz bychom si to v praxi overili taky neni dle meho dobra cesta...

> Uprimnou otazku: dela vam dobre, ze se s vama hada pulka
> kongerence a cela
> to trpne cte? Nemam pocit, ze by poslednich 30 mailu tohoto
> vlakla prineslo
> byt jen jeden novy argument.

	Ne nedela, ale taky nejsem papousek... Ja si naopak myslim a byl to pro mne argument, ktery jsem si neuvedomil, ze SW je plne chranen jinak, zatimco jine oblasti nejsou (aspon dle toho tvrzeni) a proto maji na doplneni ochrany patenty - vim, ze to sem prilis nepatri, ale otazka SW piratstvi nestoji mozna uplne mimo. Pokud bych se to misto trapnych "vlajek na pul zerdi" dozvedel od demonstrantu, mozna bych sve otazky formuloval uz s timto ohledem.

	Odpoved na druhou cast fakt neznam, ovsem pokud pripoustite, ze RSA bylo patentovanihodne, tak proc ne jine "podobne hodnotne" veci?

>   Nechapu logiku. Ja rikam, ze SW patenty mohou brzdit vyvoj,
> nebot diky nim
> zapadnou progresivni technologie.

	Zustanme alespon na chvili u neceho, v cem jsme se aspon trochu potkali - Patent na RSA zbrzdil vyvoj? Ano, dal Verizonu nebo kdo to koupil vydelat poradny love.

	Na druhou stranu tu mame dalsi pokusy, mensi horsi, lepsi..., naopak se doslo na to, ze to RSA zrejme nebude az takova slava a proto se dnesni kryptologove ubiraji jinymi smery... Ostatne, ze faktorizace (ta panentovana neni!) neni vyhra svedci to, ze mame algoritmus s linearni slozitosti - pravda, zatim jen pro kvantovy pocitac...:-)

> zadnem pripadu, kdy mala firma vyvinula nejaky super postup, ktery si
> nechala patentovat, velka ji ho chtela ukrast (a zabrat trh
> pro sebe) ale
> spor prohrala. (Tedy patent ochranil prava mensi firmy.) A
> takovyto pripad
> je IMHO rovnez medialne zajimavy.

	Myslite - ja mel za to, ze zrovna nedavno padl rozsudek (myslim, ze jeste neni pravomocny) ze Microsoft musi presne v takovem pripade zaplatit mne nezname firmicce stovky milionu $ - zdroj je www.root.cz - nekde v kratkych zpravach... (asi tak 3 tydny zpet) - mam pocit, ze se to netykalo MS IE...

	Myslim, ze nejaky takovy soud obsolvoval i Oracle a zrejme kdybychom patrali najdeme vice prikladu.