soft patenty

Pavel Janoušek janousek na fonet.cz
Čtvrtek Srpen 28 10:42:34 CEST 2003

	Dekuji Vam Dane za shrnuti, myslim si, ze je opravdu nase (komunity) neskutecna chyba a skoda, ze neco podobneho nebylo pod temi "prohlasenimi" na vcera odstavenych serverech - mozna by to zacalo chapat daleko vice lidi - priznam se, ze anglicky, nemecky ci francouzsky lawspeak, kde bych se neco dozvedel o pripravovanych navrzich (a ne zkreslenych komentarich) mi nevonel, ceske texty podobne hodnoty jsem nenasel a veru jsem je sbiral po stripcich ve vcerejsi debate (to, ze to nekdo oznacil za hadku mu neberu, snazil jsem se neutocit a klast otazky - pokud pro nekoho musi byt kazda vymena nazoru hadkou, necht je to jeho omezeni, ne moje).

> O softwareovych patentech jsem se dozvedel na LinuxTagu 2000,
> kde prednaseli
> francouzsti delegati a varovali pred tim, ze velke evropske
> firmy zpracovaly
> navrh zakona, ktery by postavil SW patenty v evrope minimalne

	Ja jsem se o myslence SW patentu dozvedel mozna uz pred 5-ti lety, ze je urcita uvaha EU (kam jsme zacali smerovat), ze to zavede po americkem vzoru rovnez - take moje prvni reakce byla, ze je to totalni kravina. Ovsem zivot sel dal, me zkusenosti a postoj se take zmenil a uprimne receno, ac nejsem velka firma & spol., jsem zacal trochu chapat i argumenty protistrany - proto jsem se snazil pidit po tom, jak v zasadnich (a ve svete hmotnych patentu neadekvatnich) vecech se SW patenty lisi (by se lisily) od soucasnych patentovych zakonu.

> nekdo vetsi. U
> open source je to o to horsi, ze kazdy se muze podivat, jak je program
> napsan. Kdyz zverejnite open source program, muzete u nejake novinky

	Domnivam se, ze zverejneni patentovaneho source kodu by mne nijak neohrozilo. Ostatne, firmy, ktere maji neco patentovano a prodaji na to licenci, tak v podstate davaji vyrobni postup ostatnim - coz je neco na zpusob source kodu v nasi oblasti.

	A dalsi vec - nemohla by to naopak byt take vyhoda open source - kdo brani treba FSF, aby prihlasovala 100 patentu denne? Prece dobre vime, ze komercni firmy sice maji dobra pravnicka oddeleni, ale rychlost posunu informaci neni prilis zavratna (srovnavam-li treba s diskusnimi skupinami okolo Linuxu, kernelem zacinaje, chybama konce).

	Mozna je to fakt uplna ptakovina, ale nemuze to byt spise vyhoda GNU hnuti, ze bude mit tuto moznost (ve smyslu chranit tyto informace pred komercnimi firmami, aby to zpenezovaly)? Moc dobre vime, jak jsou vykradany cennosti treba z linux-kernel do komercnich OS - ostatne, par vyvojaru dokonce odmita z tohoto duvodu sdelit nektere zasadni poznatky ci zkusenosti, protoze jsou si vedomi, ze je hned nekdo "komercne" vyuzije (psal o tom i LL ve svem serialu o Linux kernel). Jak jsou tyto informace chraneny nyni? Jak se muzeme branit v GNU hnuti zneuzivani techto veci za soucasnych podminek?

	Sony, NVIDIA apod. prece nejsou americke firmy (aspon puvodem). NVIDIA taky neda source kod pro XFree ovladac (dava jen mezivrstvu pro OpenGL a kernel) - jako jeden z hlavnich argumentu slysim to, ze nektere veci v tom ovladaci jsou chraneny patenty a licencemi a tedy nema opravneni to udelat. Kdyby stejna "pravidla" hry platila na daleko vetsim uzemi, myslim si, ze by se k tomu mohla postavit jinak a ten ovladac pro Linux by vypadal (mohl vypadat) daleko hodnotneji nez ten balast co to stale (i po letech) je...

	SW patenty jsou brzdou rozvoje - pripustme tuto moznost - neni vsak moznost jejich uplatneni na nejakem ohranicenem uzemi pro toto uzemi hmatatelnou vyhodou pred ostatnimi? A to nejen ve smyslu, jak psal Dan, ale i v otazce kvality, pokroku a technologii? A docilit opacneho vztahu - tedy zruseni tohoto uzemi se SW patenty IMHO neni realne dosahnout v horizontu desetiletich...

Dotaz: Je trestne postizitelne, ze kdyz nekdo vlastni patent na neco a ja mu nabidnu vylepseni (treba technologicke)? Pokud vznikne dohoda (nemusi byt mozna, to priznavam), "vydelat" na tom mohou obe strany.

> Pokud prijmeme soft. patenty, tak tohle nebude mozne. Kdyz
> nekdo patentuje
> poradi ikon na liste, tak jiz nikdo nebude smet mit stejne
> poradi ikon na
> liste. Nebo jeste hure, nebudete smet mit ikony na liste. A

	Vim, ze je tezko nyni rozhodovat co jako patent ano a co ne - taky vim (vnimam), ze ten, kdo o tom bude rozhodovat musi pobirat velkou vaznost a byt autoritou (k cemuz je ve zdejsi komunite vyrazny odpor, zrejme z duvodu nasich zkusenosti s fungovanim techto autorit (nejen statnich)) - ale pokud by se stanovila jasna pravidla, co jako patent ano a co ne, byl by to takovy problem?

> hlasuje) tohle umoznuje. Dovoluje firme Adobe mit patent na
> tabbed dialog,
> takze kdyz se Adobe rozmysli, muzeme zavrit cela KDE. A oni ten patent

	Proc? Firma Adobe ho sice ma prihlasen (ac je odmitan), ale tato vec je vseobecne znama a pouzivana i jinde => na zaklade ceho muze byt patent udelen, kdyz se ma jednat o novou a jedinecnou vec? (aspon takto ja vnimam definici patentu)

	Chapu, ze z tohoto pohledu je GNU v nevyhode, protoze z principu zadne patentove prihlasky nepodava a nepodalo, tudiz neni nikde zaprotokolovano, ze nektere znamenite perly vznikly na teto pude - a kdyz si to v Americe firma patentuje (jako ze muze), tak jsme happy?

> skusenosti a treba i nazoru okoli. Nicmene komunita, ktera
> ted protestuje
> rika, my chceme ochranu software podle autorskeho zakona a ne
> podle zakona
> patentoveho. A pokud existuje i druha skupina, bohuzel je tak

	Ano, to je dobre vyjadreni - mohlo by se objevit na viditelnych mistech. Domnivate se, ze ochrana software podle autorskeho zakona je dostatecna a nebo, ze nas ceka jeste dlouha cesta?

	Ja, coby rekneme vyvojar na volne noze citim, ze v Evrope (neziju v Americe, nemohu posuzovat) nemam sanci na dovolani....

Perlicka - mozna spatna - Blizzard zakazal pod soudni pohruzkou dalsi vyvoj FreeCraftu - skutecne byl zastaven z obavy pred soudy - ptam se - byl to skutecne ciste spor Amika s Amikem? Myslim si, ze se na vyvoji podilelo dost lidi (grafici, koderi, zvukari) no Amici - jak to, ze si muze Amik takto vyskakovat na me na evropskem kontinente? Podrobnosti pohruzky apod. neznam, cerpam jen, co jsem cetl na ww.freecraft.org.

Update: "The development team received a cease and desist order due to the name 'FreeCraft' causing possible confusion with the names StarCraft and WarCraft, and also some of the ideas within the engine were too similar to WarCraft 2. There will be no more updates to this game, and it is no longer available for download."

	Skutecne se nejednalo jen o podobost nazvu (takovych "sporu mame daleko vice" Windows commander => Total commander, v nejakem free office taky byl loni problem), ale i "ideas within the engine" - co to je? To je chraneno autorskym zakonem? Pokud ne, jak to, ze to muze firma pouzit proti GNU (potazmo FSF), pokud na to nema patent (a tedy jedna se ciste o maericke uzemi)? (patent zrejme nema, jinak by se na to nepochybne odvolala)

> jsou skutecne
> jen velke firmy a ty samozrejme nepujdou demonstrovat do
> ulic. Bezni lide,
> se v druhe skupine moc nevyskytuji, pokud by tam byli, tak
> jsou v Bruselu
> demonstrace dve.

	Ano, velke firmy v tom umeji chodit a vi, ze demonstrace toho moc nezmeni a ze musi tahat za jine spagatky... (nejen politicke, ale co treba ekonomicke?). Treba dneska jsem zaznamenal, ze Erickson dal jednoznacne ultimatum, bud bude Euro nebo se stehujeme jinam - je to bud a nebo - a pak at mi nekdo rika, ze moc penez rozhoduje jen v USA...