Disk IDE na USB

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Středa Prosinec 10 11:57:38 CET 2003

Přeji krásný den !

Zkouším tu jednu zajímavou věcičku - krabička, do které se
připojí IDE disk a ta se pak vrazí do USB portu (výrobce
Kouwell).

Chová se to jako "klasické" USB-storage zařízení, ale má to pár
mušek, na které bych se rád přeptal :

a) disk se připojí jako /dev/sdc
================================
kernel: hub.c: new USB device 00:1d.7-2, assigned address 3
/etc/hotplug/usb.agent: Setup usb-storage for USB product
402/5621/103
devlabel: devlabel service started/restarted
kernel: Attached scsi removable disk sda at scsi0, channel 0, id
0, lun 0
kernel: Attached scsi removable disk sdb at scsi1, channel 0, id
0, lun 0
kernel: Attached scsi disk sdc at scsi2, channel 0, id 0, lun 0
kernel: sda : READ CAPACITY failed.
kernel: sda : status = 1, message = 00, host = 0, driver = 08
kernel: Info fld=0xa00 (nonstd), Current sd00:00: sense key Not
Ready
kernel: sda : block size assumed to be 512 bytes, disk size 1GB.
kernel:  sda: I/O error: dev 08:00, sector 0
kernel:  I/O error: dev 08:00, sector 0
kernel:  unable to read partition table
kernel: sdb : READ CAPACITY failed.
kernel: sdb : status = 1, message = 00, host = 0, driver = 08
kernel: Info fld=0xa00 (nonstd), Current sd00:00: sense key Not
Ready
kernel: sdb : block size assumed to be 512 bytes, disk size 1GB.
kernel:  sdb: I/O error: dev 08:10, sector 0
kernel:  I/O error: dev 08:10, sector 0
kernel:  unable to read partition table
kernel: SCSI device sdc: 156301488 512-byte hdwr sectors (80026
MB)
kernel:  sdc: sdc1 sdc2 sdc3

Vypadá to, že se "hlásí" ještě nějaké "virtuální" disky
(removable disk - FDD ?) jako sda a sdb. Ale proč ? A proč mají
1 GB ? Můžu se spolehnout, že "ten pravý" bude vždy jako sdc ?

b) Podivná přenosová rychlost
=============================
Při kopírování z/na takový disk (ext3) je rychlost zápisu cca
13,5 MB/s a rychlost čtení cca 0,5 MB/s. Je to normální ?
Disk je nový (80GB 7200 ot), měřil jsem (pomocí "dd if=/dev/zero
...") dobu zápisu (1:13,8) a čtení (31:38,2) souboru 1 GB .
Mělo by to chodit na USB 2.0 (což se ukazuje i v /proc/bus/usb),
ale ta rychlost čtení tomu IMHO moc neodpovídá. Nebo že by se
při (jen) zápisu data komprimovala ??
HW : Celeron 1,7 GHz, 26 MB RAM, deska MSI 845PE MAX2, USB on-
board 2.0

c) spuštění systému
===================
Pokud bych chtěl spouštět systém z takového disku (jak jsem to
dělával dřív u disku na LPT), jak to mám udělat ? Je jasné, že
budu muset použit bootovací disketu, ale nevím jak sestavit
jádro - mám do jádra zahrnout příslušné moduly které se teď na
komunikaci s tímto diskem používají (sd_mod, scsi_mod, usb_uhci,
usbcore, usb-storage) nebo je mám natahovat pomocí initrd ?
A jak by se takto spuštěný systém choval na stroji, kde jsou
jiná SCSI zařízení - nebucou s tím problémy ? Pokud ano, jak to
obejít ?

Předem díky za odpovědi.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz