XFree86 a vertikalni frekvence monitoru

Jan Houstek houstek na karlin.mff.cuni.cz
Úterý Únor 4 15:23:57 CET 2003

> Mam monitor Hyundai 790D (30-97kHz horizont.) a grafickou kartu ATi
> XPert 2000 Pro (Rage 128 Pro). Oba tyto kousky HW zvladaji 1024x768 ve
> 100Hz. Pomoci XVidTune se mi vsak podarilo nastavit maximalne 90 Hz -
> nad touto frekvenci uz chybelo kus obrazu budto vlevo nebo nahore. Ma
> nekdo nejaky tip, jak dostat monitor na 100Hz?

Predpokladam, mate spravna nastavene frekvence v XF86Config a ze je XFree
akceptuji (hledejte v logu radky

<Monitor>: Using hsync range of 30.00-97.00 kHz
<Monitor>: Using vrefresh range of ??-?? Hz

Jinak pokud dozenete hsync na maximum (97 kHz), tak 768 viditelnym radkum
odpovida priblizne 800 horizontalnich "tiku" na jednu obrazovku, coz je
frekvence asi 120 Hz. Spocitejme si nejdriv odpovidajici DCF (dot clock
frequency). Ta dela cca 120 MHz, coz by ta grafika i monitor mely
zvladnout (opet doporucuju overit v logu). Aby obraz zabiral na sirku
akorat viditelnou plochu monitoru, tak musi doba vykreslovani zabirat cca
80% doby horizontalniho "tiku", zbytek se rozdeli na kratke previsy a
synchronizacni puls. Na synchronizacni puls tak vychazi neco malo pod 2us,
coz by monitor konstruovany na 97kHz mel bez problemu stihat.

Takze nejdriv bych sem zkusil poslat relevantni casti logu XFree86 (tj.
casti tykajici se detekovanych horizontalnich a vertikalnich frekvenci a
pak konkretni modeline, ktery pouzivate na tech 90). IMHO by se to na cca
110 Hz melo v pohode dostat. Otazka ale je, k cemu je to dobre, protoze
alespon moje oko, kteremu 75Hz jeste malicko vadi, od 85 Hz uz naprosto
nedokaze nic rozlisit.

-- Honza Houstek