Delka podpory jednotlivych distributoru

Michal Dobes dobes na tesnet.cz
Středa Únor 19 10:58:41 CET 2003

Pavel švarc wrote:
> A jaký OS se zde používá ??? Napište cenu a délku jeho podpory

Takze pro dokresleni situace v okoli, co se jeste pouziva.
Dve IBM PC/AT (ano 286 procesor) ridici nakou masinku na michani gumy,
bezi tam aplikace nad Microport UNIX/286. Bezi to cca od roku 1987
a dneska o tom nikdo skoro nic nevi a bylo par hodne hnusnych horkych
chvilek. Dodavatel zarizeni (a i vlastniho systemu) uz davno neexistuji.
Microport mel svuj vrchol kolem roku 1985, pak to padlo pod SCO?
O kousek vedle je neco trosku jineho a uz supermodernejsiho
(tak o 3 roky), truni v tom nejaka francouzske neoriginalni pdseudo
prumyslove provedeni IBM PS/2 a bezi to nad necim, co pripomina
AIX 1.neco (ano, AIX byl i pro 386 procesory).
A majitele techto zarizeni jsou s nima spokojeni, hlavne proto,
protoze novy ekvivalent stoji vic, nez je cena celych jejich firem.

> jak jsem již psal na takové nasazení prostě ta volná verze RH není určena a
> AS nebo AW má podporu 5let

Ja se nehadal o vhodnosti RH normal/AS/AW, ale reagoval na aplikace, kde
2 roky je malo. :-)

Takto, z teto diskuse je treba vynechat embedded zarizeni. Ty vetsinou
na okoli nepusobi nejak, ze je tam pocitac. Vetsinou je v tom neco
jednoucelove primitivne specialniho nebo neco hodne orezaneho.
Pokud se casem neobjevi nejaka fatalni chyba v softu, tak cely zivot
jedou tu jednu verzi ze zve ROMky a je to.
Problem nastava u velkych systemu, zejmena na klic. Jen vyrobit projekt
muze trvat nekolik let, realizace zase par a je problem. Jde o to,
ze se vam behem vyvoje/provozu takoveho systemu muze system zmenit tak,
ze vase aplikace uz nad tim nebude schopna bezet. A delat vyvoj nad
necim, co se dost zive meni pod rukama je dost neprijemna vec.
Nekteri OS vendori (Sun, IBM a par specialek) maji podporu delsi
a pripadne jsou ochotni pristoupit na individualni placeny support
za hodne penez. Nevim, zda nekdo ve svete Linuxu toto dnes nabizi.
V podstate i Microsoft ma tuto volbu, sice podpora "zdarma"
starsich systemu jiz zkoncila, ale je mozno dokoupit placeny support.
Win NT4 je ukazka, ale tam ted zase support posunuli o neco dal
na natlak okoli?
Pod timto supportem samozrejme nehovorim o nejakych novych
vlastnostech, ale jen oprave chyb! Sice tu nekdo plakal, ze posledni
service pack je z roku 2000, ale pak je jsou jeste vydavane security
hot fixy toho co je a ne nejake nove vlastnosti.
A o to u techto dlouho bezicich systemu jde, je obvykle absolutne
nezadouci neco menit, jen v pripade pruseru nejak opravit vzniklou
chybu.

Milan Kerslager wrote:
> Spise se budete snazit mit vsechny systemy stejne a s jejich poctem
> snadno utopite naklady na podporu v rezii jejich spravy.

> Asi to nechapu. Chcete zrejme neco zadarmo a nechcete zaplatit ani
> korunu - to by bylo jeste snad pochopitelne. To co je zvlastni, je
> predstava, ze NIC nevratite komunite a jeste nadavate.

Ad vyse, neslo o to zdarma/peniz, ale zda dnes je k dispozici nejaka
moznost na dlouhou podporu bez nutnosti vymenit pulku systemu.
Muj nazor je, ze zatim neni a jednoduse nebude. Proc? Je to dano
strageii vyvoje, kdy se vyvoj ubira hodne pridavanim novych verzi
a podpory nejnovejsich verzich vsech vymozenosti. Samozrejme je to
zvolena cesta a z ni se neda ocekavat, ze bude existovat distribuce,
co se bude snazit udrzet jednotne dlouhodobe. A neni to v silach
ani nejakeho distributora, protoze hodne vyuzivaji prace druhych
(kteri jdou spise rozvojem novinek nez udrzbou). Pokud by se o to
nekdo pokusil, tak za chvili bude mit distribuci dost odlisny
od zbytku sveta.
Z tohodle pohledu se da rici, ze linux neni na takoveto projekty
nejvhodnejsi, pokud ocekavam udrzeni konzistentniho systemu 10
a vice let pokud to nebudu chtit delat sam.
Otazka penez za podporu je dost citliva. Muzu ujistit ze svych
zkusenosti, ze zakaznici jsou na penize citlivi vice nez zdravo!
Ze si objednaji neco na zakazku, co stoji 100 Mkc berou OK, tak
to ma byt, ale ze by meli pocitat s naklady na dalsi support
i v jen jednotkach procent (rekneme 2 MKc) je naprosto nepruchozi!
Spise se takto domluvite u male firmy s malym projektem za par
korun, ze je to bude stat 1 MKc na zacatku a pak neco malo
dalsi roky a bude to fungovat 5 let a pak se doda novy system.
Tohle u velkych zakazek a firem s ocekavanim, ze system pojede
na veky (nebo aspon 30 let, ne? tak 20?, coze jen 10!?!?) bez
zasahu nejak vubec nefunguje.
Pokud jsem jen prostrednik, pouziji system a par veci kolem, neco
pridam vlastniho a pak to dodam zakaznikovi, tak jsem v te
nejblbejsi pozici, protoze si budu muset support systemu a ostatnich
veci kolem delat sam (a navic zakaznik nebude moc nadsen dati
i jen korunu).

Samozrejme tyto systemy casem bezi nad necim prehistorickym,
co z pohledu dnesniho internetoveho sveta davno neexistuje.
Takove systemy obvykle nejsou spojeny s okolim (pokud ano, tak
tam lezi neco, co dukladne a nekolikrat filtruje pristup k nim),
ale obcas se objevi nutnost nejake opravy a muze nastat dost
pruser.
Takze z pohledu bezneho internet serveru na bazi PC (kde je jeho
ucel moralne i fyzicky zastaran den po spusteni:-) jsou toto
naprosto nesmyslne situace, ale tak to pozoruji kolem sebe.

	Majkl