Igel-J thin-client prve dojmy

Úterý Únor 25 15:28:56 CET 2003

Nazdar ludia,

asi pred mesiacom som pisal, ze som zohnal ten Thin-Client a som sa s nim
trocha hral.

Teraz som to rozchodil prakticky uplne. Fotku neposielam len preto, lebo stale
cakam na dodavku monitora a momentalne mam taky hnusny. Takze zatial popis.
BTW pisem priamo z neho :-)

Medzitym som zistil, ze Igel poskytuje upgrade softwaru, ktory sa da nahrat na
ten flash. To som aj skusil, a aj ked najnovsi ma len par mesiacov, je tam
stale stare jadro (2.2.x) a XF86 (3.3.6).

Hlavny problem, co som mal, je nabootovat nieco ine ako ten onboard flash. Pre
pripad, ze by som nahodou do toho flashu napisal nejake blbosti, a uz to
nechcelo bootovat. Onboard sietovka nepodporuje PXE a nejaku inu, co to vie,
som nezohnal (kupovat to kvoli jednemu butu sa mi zda prehnane). Podobne som
skusal tam zapojit IDE kontroller, ale zrejme musi priamo podporovat
bootovanie, lebo to neslo, stale butoval z flashu.

Nakoniec som zohnal 44pinovy IDE kabel (Igel nema normalny 40pinovy), ktory sa
pouziva na notebookovske zariadenia, a nasiel som aj CDROMku s tymto
konektorom, ktoru som kedysi omylom kupil. Myslim, ze by sa tam dal pichnut aj
notebookovsky disk, to by som vsak musel niektory pocitac downnut a rozobrat a
to sa mi nechcelo. Tak som tam zapojil CDROMku, musel som aj nejake piny
poohybat aby to tam pasovalo, a kupodivu to nevyhodilo poistky, ale normalne
fungovalo. BIOS ju nasiel a dovolil z nej bootovat.

Apropo BIOS, da sa don dostat cez "del" ako zvycajne, a aj vyzera normalne.

Zhruba pred rokom som pisal celkovo o skusenostiach s thin-clientmi z hladiska
softwaru. Tieto su u nas doteraz pouzivane a vlastne som od vtedy na clientoch
nerobil ziaden upgrade softwaru. Strucna rekapitulacia: bootloader je grub,
jadro a initrd su na floppine/disku, rootfs sa mountuje cez NFS. Initrd je
zcasti z ltsp, zcasti vlastny. Na CDROMku som dal teda ten image floppyny,
ktoru na tychto thin clientoch (normalny HW) pouzivam, a cuduj sa svete, uplne
v pohode nabutoval bez akychkolvek zmien, nejake detaily nesli, ale hlavne
bolo, ze som mal login, a ixy tiez sam zdetekoval a nakonfiguroval.

Minule som sa stazoval, ze ixy na Igli su hrozne pomale. U nas uz nepouzivame
3.3.x, ale 4.2.0, a s nimi to funguje uplne v pohode. Viem si sice teoreticky
predstavit, ze by to mohlo byt rychlejsie (karte sa neda vnutit IRQ, ma to
hardwarovo vypnute), ale je to absolutne v pohode, ziadne blikanie pri
scrollovani atd. Obcas ma mysaci kurzor "pruhy", ale som si isty ze v este
novsich XF86 je to uz opravene (okrem toho by som mohol dat sw_cursor).

Rozhodol som sa teda konfiguraciu doladit. Skompiloval som nove jadro 2.4.20,
musel som mu davat len jediny patch, supermount. Tymto by som sa chcel
podakovat ludom od Mandrake, lebo konecne poskytuju funkcny patch supermountu
na vanilla jadra (predtym som musel pouzivat cele jadro od MDK). Jadro som
zoptimalizoval na K6 a skompiloval som skoro vsetky moduly, aj tie na ten
flash (kategoria "Memory Technology Devices"). Na initrd som dal nove drajvre
na sietovky a dal ho na image floppy spolu s novym jadrom, toto som napalil na
dalsie CD a bootnul.

Kupodivu to nabootovalo tiez absolutne v pohode. Dalsi krok bol dostat vlastny
bootloader a toto jadro a initd na ten flash. Na
http://lists.infradead.org/pipermail/linux-mtd/2002-October/006166.html je
velmi kvalitne popisane, co treba robit. To som aj spravil, s drobnym
rozdielom, ze biosnetboot sposobil nefunkcny bootloader. Ale bez toho to slo,
na flashi som potom spravil ext2, dal tam jadro/initd + menu. Potom som uz
mohol odpojit CDromku a konecne zavriet case. Dalsia poznamka, ktora je hlboko
v dococh: ked sa nepouziva biosnetboot, igel nahra grub VZDY, teda aj ked tam
mam CDROMku. Volba ctrlbypass umoznuje, ze vcasnym zmacknutim CTRL grub da
kontrolu spat bios-u, a takto mozem bootovat CDROMku. A este nieco, ten
nftl_format trva relativne dlho, tak pol hodiny na 16MB, takze treba cakat.

Z neznamych dovodov mi automaticke loadovanie modulov / mountovanie pre ten
flash zmrzava jadro. Ked to spustam z konzoly, tak to ide v pohode. Kedze ten
flash aj tak nepotrebujem stale, spravil som skripty docmount.sh a
documount.sh, ktore (un)loadnu moduly a mountnu fs.

Nakoniec som este drobne dosteloval init skripty kvoli podpore USB (resp.
opravil 1 bug). Takze teraz mi dokonca funguje USB-Flash aj s hotpluggingom
(mountnute je to cez supermount a pristupujem na to cez FTP, popis vid post z
minuleho roka).

Co tam este su za zariadenia? Aha, zvukovka, funguje v pohode s alsou,
snd-es1938. Remote pristup uz nepouzivam esd ale nas, je to jednoduchsie
konfigurovat.

Takze som sa uspesne zbavil hnusneho softu od Iglu a masinka je integrovana do
siete tak, ako som si to predstavoval. Celkovo ten Igel ako thin-client
odporucam (malicke, tichucke, bez pohyblivych casti, otvoreny HW komplet
podporovany v linuxe), ale ked sa chcete vyhnut problemom a usetrit cas,
najprv je dobre mat funcnu infrastrukturu (terminal server, jadra, skripty,
...), a nejaku metodu alternativneho bootovania (najjednoduchsie je asi
sietovka a bootromkou), kedze bezne floppy/hdd/cdrom sa don nedaju priamo
napojit.

S pozdravom,

                   It's not a bug, it's tradition!