OT: Jaký BSD klon

Jakub Maa01 Jirků maa01 na seznam.cz
Středa Leden 8 00:40:53 CET 2003

> Dobrý den,

I Vam

>   zkoušel jsem si hrát s Debian GNU/Hurd, ale ten zatím trpí ještě
> spoustou dětských nemocí. Nakonec jsem to vzdal a mám teď na disku

Bohuzel. Ale doslechl jsem se, za dalsi stable debianu by mala byt k
dispozici i pro hurd, takze se to snad zlepsi.

> volnou 1GB partition. A když už jsem v tom experimentování rozhodl jsem
> se, že by nebylo od věci dát šanci také nějakému BSD klonu. Nicméně moc
> se v nich nevyznám a chtěl bych se proto zeptat na následující:
>
> 1) Které klony fungují na Intel platformě?

Z Free jsou to hlavne FreeBSD, NetBSD a OpenBSD.

> 2) Jak je to s licencováním - slyšel jsem cosi o BSD licencích
> 	- jsou Free
> 	- nebo alespoň OpenSource

BSD licence je jenom jedna a ta prohlasuje, ze se softwarem na ktery
se vztahuje si muzeme delat NAPROSTO co chceme, narozdil od GPL, ktera
pozaduje, aby vsechna odvozena dila byla take GPL. Hadejte odkud ma
Micro$oft tcp/ip stack?

> 3) Má BSD zvláštní partition schéma? (zde narážím na volby, které jsou k
>    dispozici při kompilaci linuxového jádra)

BSD pouziva tak zvane disklabely, coz je v podstate obdoba extended
partisen, pro vetsinu systemu jinych nez BSD necitelna. Ale kdyz to
povolite v jadre, objevi se vam jednotlive labely jako hdcislo.

> 4) Volná partition je extended. Bude to BSD stačit?

Obavam se ze nebude. Ale zkuste to.

> 5) Snese se s následujícími systémy Win2000, Win98, Linuxem? Primárně je
>    použit NT loader, který ná jako jednu z položek LILO.

BSD ma vetsinou vlastni loader v boot sektoru partisny, na niz se
nachazi, takze by melo jit nabootovat cimkoliv. BTW: Proc pouzivate NT
loader?

> 6) Pokud má některý z klonů několik distribucí, kterou zkusit.

Distribuce jsou jedna z veci, kterou se Linux lisi od ostatnich Unixu.
Zadny jiny Unix distribuce nema. Maximalne tak Client a Server u
komercnich Unixu.

> Uvítal bych i osobní názory či zkušenosti s uživatelskou přívětivostí.

Mno. BSD systemy se obecne pouzvaji docela prijemne. Vetsinou to
funguje tak, ze to co chcete, si na zacatku zkompilujete (rozhodne v
BSD systemech nehledejte privetivost apt-getu :) a potom to bezi jeste
nekolik let. Ale pokud budete chtit porad neco instalovat a
odinstalovavat, tak moc spokojeny nebudete. Dalsi vyhodou BSDcek je,
ze vetsinou maji vsechno uz v zakladni distribuci (myslim veci jako
ftp server, dns server, pop3 server, takze provedete zakladni
instalaci, nastavite ip adresu a hostname, v jednom konfiguracnim
souboru nastavite cely system (od predavani paketu, pres firewall az po
spousteni jednotlivych demonu) a jedete a pokud se neobjevi nejaky
zavazny bezpecnostni problem, tak jedete jeste po nekolika letech.

> Nehledám snadnou instalaci, ale snadnou správu a užívání. Ideálně něco
> jako "Debian GNU/BSD" :-).

Debian ma nejakou vlastni upravu NetBSD, ale nijak podrobne jsem to
nezkoumal.

> !!! Tyto osobní postřehy ovšem prosím na můj soukromý mail !!!

Proc? Spousta Linuxaku by se urcite rada neco dozvedela o
,,konkurencnich`` systemech.

--
Jakub Maa01 Jirků <maa01 na seznam.cz>

<Beeth> Girls are like internet domain names, the ones I like are already taken.
<honx> well, you can stil get one from a strange country :-P