Token ringova sit a linux

Kovar Jan Kovar_J na tese.cz
Čtvrtek Leden 16 07:51:25 CET 2003

> Zdravim vespolek,
>
> nema nekdo z pritomnych linuxovych guru nejakou zkusenost s
> instalaci, nastavenim a tak vselijak podobne se siti Token ring ??
>
> <zamysleni>
> Kdyz se tak zamyslim, kolik asi siti tohoto druhu by se mohlo
> nalezt v
> CR v provozu ? Jde udelat nejaky odborny odhad ??
> </zamysleni.>

Moc ne, ale jsou. Nove postavene firmy, zejmena Nemecke a Rakouske, ktere
zde staveli sve pobocky v letech 90 - 95 s oblibou pouzivaly tyhle site
kvuli provozu terminalovych systemu pripojenych na mainframe bezici v matce.

No ja jsem spravoval jednu TR sit. Token ring je schopny bezet na stejne
kabelazi, jako ehternet (kroucena dvoulinka) Jen sitovky a aktivni prvky
musi byt jine. V nekterych drive narozenych fabrikach jeste muzete najit
starou kabelaz kategorie 3 s silenyma IBM konektorama, ktere v skutecne
extremnim pripade muzou propojovat pasivni MAU. Taky jsem se s tim setkal.
Velice zajimava vec. Jinak z praxe vas asi bude zajimat, ze nova TR sitovka
stoji kolem 7 tisic. 24 portove MAU stalo asi 80 tisic. (kupovali jsme
vetsinou to nejlevnejsi od 3Com) TR jede na rychlostech bud 4 nebo 16mbit,
ale ta cisla nejsou srovnatelna s rychlostma ethernetu. Token ring 16mbit
neni az nejak vyrazne pomalejsi nez 100mbit ehternet. Nicmene pomalejsi je.
Myslim, ze bylo nejake pravidlo, ze od 250PC v siti zacina byt TR rychlejsi,
kvuli absenci kolizi. Ale to bylo v dobach HUBu, takze to neberte uplne
vazne. Kazdopadne jsou s tim potize, protoze do CR to skoro nikdo nedodava a
neco rychle sehnat bylo dost krizove. Ja jsem predloni tu sit nechal
predelat na Ethernet. Zajimave je, ze ty token ring veci nikdo nechtel
koupit. Kdyz uz nekdo neco takoveho kupuje, tak nove. No pripravte se jeste
na to, ze vetsina veci s TR rozhranim je podstatne drazsi nez s ethernetovym
(routery, printservery, sitovky do tiskaren, pojitka atd) Jinak co se SW
nastaveni tyka, na tom nic moc zajimaveho neni. Pouzivaji se tam stejne
protokoly jako na ethernetu (tcp-ip, ipx, atd)
Ted me nic nenapada. Pokud byste se chtel zeptat na neco konkretniho, tak mi
klidne napiste.
Jo, to nejdulezitejsi. V linuxu je podpora pro TR sitovky a sit. Puvodne
byla jen pro IBM ISA karty, pak se rozsirila. Ja s oblibou pouzival z
nemecka dovazene karty SysKonect. V jednu dobu to byly jedine PCI karty,
ktere tam jely. Ale vim ze pozdeji jely i PCI sitovky od IBM a 3Com. Ale
vybirejte s rozmyslem.

TNX