Disk - kompletni kontrola

Úterý Leden 21 22:41:36 CET 2003

On Tue, 21 Jan 2003, Martin Šimek wrote:

> jeden z mych dvou disku zacal vcera mnohonasubne hucet (jako kdyby to
> bezelo nekolikrat vysi rychlosti).

A dela to hned jak se zapne, nebo teprve az je zamestnan nejakou cinnosti?

> Ve Win XP PRO jsem to zkontroloval pres Tento pocitac --> Mistni disk
> C --> Kontrola chyb a vse ok.

To muze take znamenat, ze autodestrukce disku zatim nepokrocila natolik,
aby to nebylo mozno zamaskovat.

> Dale vsak nevim jak proverit sektory na 2. linuxovem disku.

V prvni rade je vhodne zjistit, ktery z tech disku vydava podezrele
zvuky. Toho lze velmi efektivne dosahnout tak, ze se jeden z nich uplne
odpoji od napajeni.

> Neznate nejaky program, ktery by to zvladl i v linuxu?
> Urcite ti to jiz nekdo zminil, ale nejak jsem to nenasel.

Rekl bych, ze linuxovy ekvivalent toho z XP je zhruba "dd if=/dev/hdX
of=/dev/null" a kontrola, zda nedoslo k nejake chybe pri cteni.

Nejlepsi je specialni diagnosticky software od vyrobce. Pro Seagaty jsou
linuxove Sea Tools, ale ta verze, co mam, je jen pro SCSI. Pro IBM (jeste
nez svou vyrobu disku prodali) byla taky linuxova verze...ze ktere se
vyklubal image bootovaci diskety s IBM-DOSem a tim programem (wokenni
verze pak byl ten samy image zabaleny v exaci, co nahrazoval dd). :)

A jeste lepsi je ten rvouci disk vcas odzalohovat.