Programovani v Linuxu

oldfrog na volny.cz oldfrog na volny.cz
Sobota Leden 25 21:54:51 CET 2003

>Zdravim,
>mohl by mi nekdo poradit, kde sehnat nejakou dokumentaci v cestine o programovani v Linuxu?

Zalezi, zdali jste ostrileny programator, chtejici programovat i pro
linux, nebo
programator zacatecnik. Poradit mohu spise v druhem pripade.

Pokud jeste nemate urcite zamereni a chcete se spise obecneji informovat
o moznostech, doporucuji "Linux - zaciname programovat", napsal Richard
Stones a Neil Matthew; v cestine vydal v roce 2000 Computer Press. Kniha
je vyletem po linuxovem programovani, klade duraz na jazyk C resp. C++
a souvisejici vyvojove nastroje (debuger, profiler, make, cvs...), kde
se dozvite
o praci se soubory, knihovne curses, sprave pameti, pouziti databazi (dbm),
ladeni procesech, signalech, vlaknech rourach, semaforech, soketech,
programovani pro X-window (gtk+) a programovani jadernych modulu,
strucne je nastineno i programovani v jazycich tcl/tk, perl a v
linuxovem shellu.
Kniha ma asi 900 stran, je dobre srozumitelna, stala asi 700,- Kc. Mam
dojem,
ze na ni navazuje druhy dil, ktery se ale dle recenzi tolik nepovedl.

Za dosti cennou (ackoli ponekud zastaralou) knihu povazuji dale "Principy
a problemy operacniho systemu unix" od Ludka Skocovskeho. Vysvetluje celkem
poctive zakladni principy unixovych OS, vyklad je doplnen odkazy na
volani jadra
resp. ukazky kodu v jazyce C, ale vyuka programovani neni prvotnim
cilem. Soucasti
knihy je seznam standardnich volani jadra, volani knihovny curses, popis
ovladani
editoru ed, ex, vi a soupis funkci shellu a zakladnich systemovych
prikazu. Knihu
vydalo nakl. Science (Brno) pravdepodobne v roce 1993, kniha stoji asi
300,-Kc.

Na internetu dale existuji dobre uvody do ruznych programovacich jazyku,
pouzitelnych
i v linuxu (Perl, Python, Ruby, Tcl/Tk, Scheme, Java, Ocaml, ...), ale
tyto casto
nepopisuji zalezitosti specificke pro linux (zminovane jazyky jsou
jazyky vyssi urovne
a mely by byt prenositelne mezi OS). O dokumentech na inetu, ktera by
popisovala
linuxove zalezitosti nemam prehled.

Snad jsem trochu pomohl,
prijemne programovani