RPM vs DEB (was RedHat vs Debian)

Středa Leden 29 09:29:15 CET 2003

Martin Lebeda wrote:

> A vy osobne? Podle diskuze jste clovek, ktery pouziva RedHat v
> komercni oblasti.

	Domnivam se, ze jsem svuj nazor jiz nekolikrat deklaroval a na nem se
nic nezmenilo, staci nalistovat archiv, takze jen v kratkosti...

	Vzhledem ke krokum a zpusobu chovani firmy Red Hat Inc. v poslednim
obdobi (tezko presne definovat, rekneme rok) se poohlizim po komercne
dostupne a navic s vynalozenim rozumneho usili spravovatelne distribuci s:
- rozumnym zazemim (zaruka toho, ze tady nejakou dobu skutecne bude,
pripadne ji nekdo koupi/prevezme),
- dobrou spravou verzi
- podporou
- stabilitou software (mysleno stabilni verze produktu
zprostredkovavajici zejmena sitove sluzby (v zavesu jsou samozrejme
distribuovane aplikacni))

	Necham na kazdem, aby si svou oblibenou distribuci zaskatulkoval. Jak
jsem rovnez rekl, kdyz si chci hrat a badat, delam to, kdyz chci
pracovat a odvadet profesionalni vykon, potrebuju k tomu odpovidajici
zazemi a prostredky.

	Kdysi jsem priznal, ze jsem byl odkojenec Slackware, RedHat distribuce
byla o dost jina (/etc/* + subdirs neni jediny pripad), presto jsem
prechod podstoupil a nelituji, v posledni dobe vsak narazim cim dal vice
na mista, kde vyse zminena kriteria prestavaji platit (bohuzel -
pricitam to honbe za penezi a managerskemu pristupu) u RedHat Linuxu a
hledam alternativu.

	Debian je jednou z alternativ, ktere zvazuji a tak sbiram nazory a
postrehy nejen z pohledu rozdilu mezi RPM vs. DEB, ale i obecne...

	Komunita kolem 'RedHatu' je velmi uzavrena a hrda a kdokoli rekne paf,
je malem ukamenovan (tim nemyslim jen tuto konferenci), podobny pripad
myslim nema v Linuxovych obcich obdoby. Naopak pozoruji snahy o
konsolidaci, spolecny pristup k zakladnim vecem - jen Red Hat 'ciha a
pozoruje' z povzdali.

	Myslim si, ze to jsou signaly, ktere jsem treba ja osobne jiz
(ne)jednou zaznamenal a ktere nakonec vedly k dipolnimu videni IT,
produktu atd.

	Kazdy si musi zavery vyvodit sam, ja mimo jine z vyse zmineneho vyvodil
to, ze je vhodne se podivat po opravdove(!) alternative - a tedy nebyt
vazan na jednoho konkretniho dodavatele, ktery se chova tak, ze ho tento
vztah prestal zajimat (*) - a po jejim pripadnem nalezeni zvazit pro a
proti... (zhruba jako napr. pri vyberu mobilniho operatora)

(*) duvody meho postoje a jeho prezentace graduji postupne jiz nekolik
mesicu/let(?). Pokud jde o komercni sferu v mem/nasem pripade je
zakaznikovi z 99% naprosto putna co a jak mu dodame - zajima ho efekt,
prinos a vysledek... (a proc mam podporovat nekoho, kdo na mne kasle,
ackoli videl naprosto jasnou snahu... - napr. opravdu ceska lokalizace
Red Hat a 'afera' jak Pavel Janik 'prestoupil', neexistence opravdu
autorizovaneho partnera v CR, 'zdarma' podpora takova nemastna neslana -
co si clovek nevyresi sam to skoro nema, placena podpora na urovni
(cenove, nikoli fakticke) davno etablovanych komercnich produktu... -
samozrejme vyber je na kazdem z nas, co a koho hodla podporovat)

	Pri jedne konkretni diskusi s jednim clovekem z teto komunity jsme
dosli k zaveru (pevne doufam, ze nezkreslim), ze ja osobne jsem pomohl
Red Hat Inc. v reci ekonomickych cisel mozna malo, mozna malo na to, aby
to bylo videt, zrejme ale ne malo na jednoho jedineho cloveka, ktery je
fandou Linuxu uz temer 10 let, ktery obratil na tuto 'viru' a nakazil
desitky, mozna stovky, dalsich lidi/firem/instituci, ktery sam provedl
jiz stovky, mozna tisice, vsemoznych instalaci Linuxu (a valna vetsina
prave s produkty fy Red Hat Inc.), ktery dokonce kupoval (nekolikrat)
krabicovy Linux v dobe, kdy o nem skoro nikdo nevedel, ze Linux existuje
(ano v roce 1996 (?) sel koupit napr. 6CD set s Red Hat Linux 3.0.3) a
kdyz, tak je prece 'zadarmo' - takze i o financni strance veci a podpore
mohu trochu hovorit rovnez. Dale se domnivam, ze napr. vzajemna
spoluprace IBM a Red Hat Inc. je zalozena na dvou faktech - Red Hat Inc.
je americka firma (to bylo doplneni zmineneho kolegy) a Red Hat Inc. ma
takovy 'trzni' podil, ze nebylo zajimave uzavirat spojenectvi s jinou
firmou (to tvrdim ja). Rovnez je mi znam fakt, ze minimalne v regionu CR
'defaultne' IBM nasazuje Linux, nejen s ohledem na cenu v konkretnich
produktovych radach serveru (a jsou to minimalne desitky serveru
mesicne) atd. - takze zaver - ano ja osobne jsem firme vydelal zrejme v
reci cisel maly peniz, v reci dusledku (i) me prace za dobu sve
existence Red Hat Inc. otocila a prijala opravdu hezkou sumu (jak s ni
nalozila je jeji vec)... kdo z vas pamatuje 'afery' a diskuse o
financnictvi Red Hatu a 'odporu' vyvojaru v 2. polovine 90. let, kdo
pamatuje jeji vstup na burzu a kroky, ktere s tim sly ruku v ruce atd.?

	Pokud k tomu nekdo neco ma potrebu podotkout, prosim jen ve vecne
rovine, domnivam se, ze mne o muj nazor pozadalo vice lidi, tady ho
mate, muzete ho rozcupovat - treba i zmenim nazor na nektere
prezentovane skutecnosti, ale pouze a jen pod tihou podlozenych
argumentu, nikoli osobnich pocitu...

PS: Jsem clovek, ktery se diva na tuto problematiku jak z profesniho
(pracovniho), tak soukromeho (badatelskeho) pohledu. Priznavam, ze v
diskusich prevlada pracovni pohled, protoze na soukromy nezbyva prilis
casu - az dostudujete, budete mit rodiny a budete se muset zabezpecit
bez bohatych strycku a teticek a zdedenych nemovitosti ci finanich
prostredku mozna pochopite (omlouvam se vsem, kteri si to jiz prosli a
maji pocit, ze jsem se o ne otrel (nebyl to zamer), mluvim spise o
'generaci' SS/VS studentu, kteri maji na mnoho veci jiny pohled - ja jim
to nezazlivam, ve studentskych letech jsem taky 'nemel furt cas' a hodne
veci jsem videl jinak)