RedHat vs Debian

Jan Becvar becvar na mail.cz
Čtvrtek Leden 30 01:27:03 CET 2003

On Wed, 29 Jan 2003 16:54:04 +0000, Mirek Petricek wrote:

> Trochu se musím pousmát. Konečně na to Debianisté přišli. Prostě to
> není reálné udržet 11.000 stabilních balíčků pro 11 architektur.

To mi pripomina doby davno minule, kdy jeden ze zakladnich argumentu
Microsoftu proti GPL byl ten, ze skupina dobrovolniku nemuze vytvorit
zadny komplexnejsi projekt :)). Jak dokazuje Debian, je tomu prave
naopak :)).

> Proto
> se Red Hat, coby komerční firma, která na svou práci musí poskytnout
> určité stupně záruk, snaží distribuci spíše zeštíhlovat (odstraňovat
> sporadicky používané programy, sjednocovat desktopová prostředí ...).

Ja si Debian nepredstavuju jako distribuci, ale jako "metadistribuci",
nebo jako "otevrenou platformu".

Urovne distribuci, serazeno podle poctu vrstev (Shrek ala cibule je
samozrejme az na konci):

1) Zdrojaky ->
     Linux From Scratch
2) Zdrojaky ->
       Baliky ->
         Distribuce (RedHat, XXX odvozenin RedHatu, ...)
3) Zdrojaky ->
     Baliky ->
       Metadistribuce (Debian) ->
         Distribuce (Debian GNU/Linux,
                     Debian GNU/Hurd,
                     Corel Linux,
                     Commercial Firma Firewall,
                     Commercial Firma Desktop,
                     ...)
4) Shrek (se spoustou vrstev)

Kvalitu Debianu dodava hlavne ta "metadistribuce", coz jsou nastroje,
pravidla, specifikace, tisice zdrojovych baliku, stovky vyvojaru,
portovani baliku na ruzne platformy, system reportovani chyb, QA,
security team a stovky dalsich veci v takove kvalite, kterou "stihle"
distribuce nemaji a nikdy mit nebudou, napriklad proto, ze s 10 balikama
a jednim jazykem (EN) neni prilis co resit :), nebo protoze na firewall
klidne nainstaluji program GV.

Kvalitu mu ubira to, ze zatim neexistuje prilis
komercnich distribuci postavenych na Debianu, ktere budou usite na miru
konkretnimu problemu. A proto si kazdy spravce "sije" svoji vlastni
distribuci z metadistribuce, a proto je instalace Debianu o neco
obtiznejsi a vsichni kdo maji radi modularni skladacky a hodne volnosti
Debian miluji :)).

Existuje XXX mutaci RedHatu, ktere delaji nespokojeni
uzivatele. Co chudaci maji delat, kdyz do RedHatu tezko neco protlaci.

Zakladni otazka tedy zni, kdy uz konecne RedHat postavi
svoji distribuci "RedHat New Generation" nad poradnou platformou
(rozumejte metadistribuci Debian)??? :))