(odpocinkove) GPL kod v komercni aplikaci

Martin `MJ' Mares mj na ucw.cz
Úterý Červenec 1 14:01:26 CEST 2003

Zdravim!

>  Porusi tim ten uzivatel GLP licenci pokud provozuje (ale nesiri)
>  komercni aplikaci ktera obsahuje na zaklade jeho konfigurace GPL
>  modul?

>  Celkem by me take zajimalo jak je to naopak. Tedy linkovani pripadne
>  rozsirvani GPL aplikace komercnimi moduly.

GPL sama o linkovani programu nebo necem podobnem vubec nehovori, namisto
toho mluvi o vytvareni odvozeneho autorskeho dila, coz je pojem spise
pravnicky nez technicky a nikde neni uplne presne receno, co technicky
znamena. Obvykle se soudi, ze jakekoliv linkovani programu dohromady
nebo zakomponovani kusu jednoho programu do druheho vytvorenim odvozeneho
dila je, ale pokud vim, neexistuje ani u nas ani v USA ani zakonna norma,
ani precedens, ktery by toto resil. Ovsem vseobecne panuje nazor, ze linkovani
vytvorenim odvozeneho dila je a je dost pravdepodobne, ze pripadny soud
by z teto vseobecne prijimane interpretace vychazel.

Vytvareni odvozenych del GPL povoluje prakticky bez omezeni (pouze urcuje,
ze dilo musi byt jako odvozene oznaceno), ovsem pokud se takove dilo
rozhodnete sirit, muzete tak ucinit pouze opet pod GPL se vsim, co k tomu
patri, tj. zejmena zdrojovymi texty.

>  Co treba Linux kernel a nektere close source ovladace?

Ty se pohybuji na prevelice tenkem lede, nebot Linus sam sice prohlasil,
ze mu binary-only moduly nevadi a ze je za odvozene dilo nepovazuje, ale
neni jedinym drzitelem copyrightu k jadru (jelikoz Linus narozdil od FSF
nevyzaduje zadne copyright assignmenty, je dnes spoluautory jadra
nekolik set osob) a nekteri z ostatnich vyvojaru (napriklad Alan Cox,
jehoz kodu je dnes v jadru asi podstatne vice nez Linusova) s tim
zasadne nesouhlasi.

				Have a nice fortnight
--
Martin `MJ' Mares   <mj na ucw.cz>   http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~mj/
Uncle Ed's Rule of Thumb:  Never use your thumb for a rule.