Co se to děje s RedHat?

Pátek Červenec 18 15:33:56 CEST 2003

On Fri, Jul 18, 2003 at 11:21:46AM +0200, Martin Kamín ZULU wrote:

> Jaké věčné diskuse? Promiňte, ale pokud jsem to správně zachytil NIKDO
> nedokázal zatím odpovědět na otázku, proč Red Hat tak najednou lpí na svých
> známkách a bombarduje své distributory, aby provedly zásadní omezení. Mě to
> zajímá a jistě nebudu sám. A nezajímá mě odborně-licenčně-kopírovací
> záležitosti. Zajímá mě: Proč RedHat tak začal tlačit na své ochranné
> známky!!! To si myslí, že je to to jediné, co z jeho portfolia má cenu? To
> se chystá prodat tyto známky?

Red Hat nemá nic, než známku a z důvodu co nejmenšího odstupu od
komunity dává prakticky vše pod GPL (nedává třeba serverovou část ke
klientovi up2date, ale protože to používá XML, tak existují GPL verze).

Známky musí všichni majitelé na světě přiměřeně chránit, protože jinak
by se z nich stal všeobecný pojem a známka by pozbyla ochrany (tj. pak
by ji mohl používat každý bez omezení [třeba pojem "auto" nemůže nikdo
mít jako ochr. známku]). Red Hat netlačí z ničeho nic, to jen zde je
tendence se přestat chovat jako království zlodějů.

Proto i Debian má pravidla na to, co lze označit jako Debian a není to
cochcárna, kde by si kdokoliv mohl dělat cokoliv (jak se z
nepochopitelného důvodu snaží prosadit např. označení "Free software"
podle GNU - což z ještě méně pochopitelného důvodu prošlo skrz CZLUG).

Z tohoto důvodu proto nelze očekávat, že byste si mohl i s GPL věcmi
dělat co chcete a vždy budou existovat širší či užší pravidla.

Ochranná známka Red Hatu chrání stejně jako u Debianu záruku na to, co
uvnitř dostanete. Jediný rozdíl je v tom, že RH trvá i na ochraně zisků,
které jejich vybudované jméno generuje (tj. prodávat přepálená CD může
jen nezisková organizace, škola atp., ale ne "takypodnikatel").

Je možné, že tato pravidla se změní (u různých subjektů různými směry -
buď restriktivněji nebo směrem k menším omezením), protože na to má
každý majitel právo.

> Ale pokud vám tato otázka připadá příliš stupidní a vy ji znáte, budu rád,
> když mi na ni pošlete odpověď - třeba soukromě. Já to nevím, a neví to podle
> mě spousta lidí v oboru IT...

Stačí ty thready číst. Tedy alespoň ty maily, kde se místo láteření a
nadávání vysvětluje.

Je pravda, že to sem patří, nicméně by to nemuselo být tak často.

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz