Commercial: NOD32 pre Linux Mail Server

Patrik Ostrihon pa3k na pa3k.sk
Úterý Červenec 29 21:24:37 CEST 2003

> mel bych jeste nekolik dotazu k nod32. Prvne bych se chtel zeptat jakym
> zpusobem je reseno omezeni na pocet mailboxu nebo uctu. Napr. mam v passwd
> asi 160 polozek z toho asi 140 jsou uzivatele, ale postu prijimam pro
> nekolik domen kde kazdy z tech uzivatelu muze mit za svym jmenem
> libovolnou z tech domen, pripadne i se jmenem serveru. Na zaklade ceho
> se urcuje ten pocet mailboxu a co se stane v pripade jeho prekroceni ?

Na tuto cast by som este odpovedal do konferencie.

Na zaklade coho sa urcuje pocet "mailboxov" pouzivatelov, je dane v
licencnej zmluve, ktora je sucastou produktu (aj trial verzie) a zobrazi
sa aj na stranke pri stahovani trial verzie.

Teraz trochu vseobecnejsie, asi to bude trochu mimo, pripadne reakcie by
som prosil na sukromny mail pa3k na pa3k.sk, aj ked si myslim, ze vatsine
pouzivatelom linuxu nebude nasledujuca filozofia cudzia a to aj z toho
dovodu, ze tato komunita si autorske pravo cti viac nez, ktora kolvek
ina.

Firma moze pri tvorbe produktu, resp. pri uvahach o zabezpeceni
prekrocenia poctu pouzivatelov, vychadzat z dvoch predpokladov.

- zakaznik chce softver kupit
- zakaznik chce softver kratnut

Klient si kupuje softver, sucastou samotneho aktu nakupu je aj suhlas s
licencnou zmluvou. Na zaklade nej si zakaznik kupuje produkt pre urcity
pocet koncovych pouzivatelov (resp. do urciteho poctu koncovych
pouzivatelov). Pokial tento pocet prekroci, tak by si mal licenciu
rozsirit, inac porusuje tuto licencnu zmluvu a tym padom kradne.

Niektory producenti softveru to riesia restrikciami v samotnom produkte,
co vychadza z toho, ze predpokladaju, ze zakaznik chce kradnut, tak sa
mu v tom pokusaju zabranit technicky.

V pripade prekrocenia poctu pouzivatelov sa nestane nic (teda nod32lsm
nespravi nic), ale zakaznik by mal, mal by si rozsirit pocet licencii.

Pokial niekto softver kradnut chce, tak kradnut aj bude, takemu
"zakaznikovi" tie restrikcie nevadia a vie sa ich zbavit.
Naopak, klientovi, ktory ten produkt ziska legalne, mozu aj dobre
myslene restrikcie uskodit a sposobovat problemi, co v konecnom dosledku
uskodi aj firme, ktora ten softver produkuje.

Podla mna je to vec pravneho vedomia. Ked idete do obchodu, tak tam
idete (aspon teda vatsina) s tym ze idete nakupovat, nie kradnut. Verim
tomu, ze takyto stav raz nastane aj v oblasti softveru.

Ospravedlnujem sa za nudnu prednasku.

S pozdravom

--
Patrik Ostrihon