MVCR a seznam StBaku (za otevrene formaty)

Petr Vejsada daemon na nospam.exe
Pátek Březen 28 17:28:44 CET 2003

nakonec mi to přeci jen nedalo a odepsal jsem.

----------------------------

Vážený pane Zbytkovský,

nad Vaší odpovědí pociťuji lítost a beznadějnost mého snažení o to, aby
veřejně dostupné informace mohl číst opravdu každý občan, který má k
dispozici prakticky libovolný počítač. Nejprve jsem ani nechtěl odpovídat,
protože pociťuji opravdu velkou marnost. Nakonec mi to přeci jenom nedalo a
pokusím se Vám vysvětlit omyly, kterých se dopouštíte ve Vašem zdůvodnění.

Dne pá 28. březen 2003 15:32 jste napsal(a):

> Vážený pane  Lommere,

vzhledem k tomu, že se nejmenuji Lommer usuzuji, že nejsem jediný, kdo měl
takovéto připomínky.

> Vaše výtky jsou celkem oprávněné, i když MS Office viever k prohlížení
> dokumentů  si můžete opatřit zdarma. Ale je pravda, že ne každý ho má a
> nenapsali jsme to tam.

S tímto tvrzením nemohu souhlasit - pokud je mi známo, MS Office viewer
skutečně existuje a lze si jej opatřit zdarma. Funguje ovšem pouze na
platformě firmy Microsoft a Windows, pokud vím, zdarma jistě nejsou. Proto
nemohu tento viewer legálně použít.

>  Právě pracujeme na  změně, aby to šlo číst alespoň v tab602, který je
> zdarma, popř. i nouzově (ale lépe, než v csv) i systémovou funkcí "zběžné
> zobrazení" od W95. Dále i pomocí "star -office", resp "open office", které
> jsou taky volné a fungují i pod linuxem.

tab-602 je, tuším, rovněž pouze pro windows. Co se týká OpenOffice, zkusil
jsem tabulku načíst, ovšem takto velkou tabulku OpenOffice (1.01CZ)
nepodporuje, tedy ani takto to nejde.

> Doporučuji sečkat, až to bude -viz info, které bude na naší stránce.
> Bohužel, naše orientace na platformu firmy MS je čistě pragmatická a
> vyplývá z jejího rozšíření. Uvědomte si však prosím, že takto velký balík
> složitých dat nelze dost dobře exportovat v txt , či csv souboru a i
> kdybyto bylo, na horším pc stejně budete mít technické problémy jej
> otevřít.Ve formátu .csv resp .txt se ztratí formátování, což u řídké
> tabulky dost vadí. Ne, že by to vůbec nešlo převést, ale nezdá se nám to
> lepší.

Ani s těmito argumenty nemohu souhlasit. Běžně exportuji SQL databázi do
textového souboru, výsledný soubor má velikost řádu gigabajtů a nejsou s ním
žádné problémy. Pokud byste zveřejnily seznamy jako CVS, nejenže jej bude
moci bez jakýchkoli problémů přečíst každý uživatel rozšířené platformy MS,
ale i všichni ostatní.  Lze je například naimportovat do SQL databáze, do
Excelu, tab-602 ... prakticky do jakéhokoli tabulkového kalkulátoru, editoru
či databáze. Otázka tady nestojí tak, zda upřednostnit většinu, která používá
produkty firmy Microsoft, ale tak, zda neomezovat menšinu, která produkty
firmy Microsoft nepoužívá. Je velmi jednoduché zveřejnit tabulkové informace
v takové podobě, která bude bez problémů čitelná _pro_všechny_, včetně
uživatelů MS Office, jak jsem už výše psal (cvs, např.).

> Navíc v txt data nezamknete, jako v xls proti změně.

Pokud to má být ochrana proti neoprávněnému zásahu do seznamu, je tento
přístup opravdu velmi zarážející. Každý zručný uživatel nebo počítačový
technik ví, jak je velmi jednoduché toto obejít, a to hned mnoha způsoby.
Pokud chcete chránit data proti neoprávněné změně, kvalitní řešení je, dle
mého názory jediné - elektronickým podpisem.

> Pokud jde o databázový vyhledávač na způsob  fungování Cibulkova seznamu,
> tak nám zákon ukládá vydání informací, což chápeme především jako vydání
> všeho najednou a ne jako dbf aplikaci. Tím se nevylučuje, že to třebas
> časem taky bude, zatím se snažíme naplnit hlavně ten zákon. Což se stalo.

Databázový vyhledávač typu Cibulkova seznamu by byl jistě příjemným zpestřením
tohoto vydání, ale pouze zpestřením. Ani jsem se o něm ve svém původním mailu
nezmínil, to zřejmě pan Lommer. Pokud by byly informace v obecně čitelném
formátu, mohu takový vyhledávač napsat (za použití OpenSource software) a dát
ho volně k dispozici, pokud na to budu mít čas - tedy neslibuji na 100%).

Dále tvrzení, že .TXT soubor bude na horším PC problém otevřít rovněž není
pravdivé. Existují prohlížeče textů, které celý soubor do paměti nenačtou a
jsou tak schopny zobrazit jakkoli velký soubor (např. utilitka MORE nebo
LESS). Navíc na tom horším PC - pokud nepůjde přečíst velký textový soubor,
pak .XLS už rozhodně ne.

Jelikož jsem dosud nenalezl žádný způsob, jak si zveřejněné informace přečíst
a přitom nemuset zakoupit software od firmy Microsoft (všechny Vámi
navrhované metody selhaly), domnívám se, že diskriminace občanů zde, bohužel,
trvá. Zákon vyžaduje zpřístupnění informací na elektronickém médiu. Nikde v
zákonu však není psáno, že zpřístupnění se týká jen klientů firmy Microsoft.

Pokud přesto všechno, co jsem zde napsal, existuje legální způsob, jak Vámi
zpřístupněné .XLS soubory přečíst nemuset buďto zakoupit od firmy Microsoft
OS MS-Windows nebo se stát SW pirátem, budu rád, když se o nich od Vás dovím.

Za optimální řešení bych považoval zveřejnění seznamů ve formátu CVS s
diakritikou podle ČSN ISO/IEC 8859-2, jak to ostatně doporučuje i
ministerstvo informatiky ( viz např.
http://www.micr.cz/upload_file/20021220072959_uvis_S002.01.04_20020222.pdf ).

Zveřejněním svazků ve formátu CVS nebudou totiž zákazníci firmy Microsoft
nikterak poškozeni ani omezeni.

Vážený pane Zbytkovský, věnoval jsem asi hodinu svého času pokusu vysvětlit
Vám svůj názor. Pokud byste se snad rozhodl vyslyšet moji prosbu a zveřejnit
seznamy v obecně čitelném formátu vhodném k dalšímu zpracování, neuvítal bych
to jenom já ale ale celá část počítačové veřejnosti, která produkty firmy
Microsoft nepoužívá.
Petr /daemon(zavinac)svoboda(tecka)cz/