vytvareni novych RAID mirrorovych disku

Sobota Květen 17 18:12:19 CEST 2003

On Fri, 16 May 2003, Miroslav BENES wrote:

> LBA je zpusob jak obejit jista zminena omezeni tim, ze se
> fiktivne zvetsi pocet hlav na ukor povctu cylindru.
>
> To co popisujete je v BIOSu oznacovano jako LINEAR, ale pokud
> vim, prakticky vubec se to nepouziva. Toto bylo doporuceno
> nastavit (v drevnich dobach 386 a 486) pred instalaci systemu
> jako Novell a *nixy, protoze "velke" disky (nad 1024 cyl - tedy
> nad cca 504MiB) by se musely znasilnovat pres DOSacko berlicku
> LBA, coz nejak nebylo podporovano. A ani se jim nedivim...

Chtel jsem namitnout, ze to by mne fakt zajimalo, co znamena L v LBA,
kdyz ne linear. Pak jsem si to overil a zjistil, ze L ma znamenat
logical...ovsem to nic nemeni na tom, ze je to porad linearni adresa
bez vnitrni struktury, proste 28 bitove poradove cislo bloku (bloky se
v IDE adresuji pomoci 4 bajtu, ale v jednom jsou 4 bity vyhrazeny pro
jine ucely, cili to mame 32 - 4 = 28 bitu, pri 512 bajtech na blok
je to max. 128 GiB, takze se to zase bude muset predelavat, pokud se
to uz nepredelalo (narozdil od SCSI, kde je odedavna pro adresaci bloku
k dispozici vsech 32 bitu, cili max. 2 TiB na zarizeni)).