Soft RAID 1

Jan Houstek houstek na utf.troja.mff.cuni.cz
Pondělí Květen 26 14:03:15 CEST 2003

> Dobry den, nastavil jsem si sw RAID 1 na 2 disky (instalace MDK9.0 na
> tretim disku), vsechno bylo v poradku. Potom jsem zkusebne odpojil jeden
> z disku v poli od napajeni, Linux napsal hlasku, ze ten disk je spatny a
> odpojil ho, pocitac bezel v poradku dal. Potom jsem ten disk opet
> pripojil k napajeni, pridal pres RAIDHOTADD, pri restartu mi kernel
> vypsal nasledujici hlasky:

Pokud nahodou nemate hotplug-capable IDE radic a patricnou podporu v
kernelu (je az v 2.5), tak se nedivte, ze vam to nefunguje.

Tedy to odpojeni disku by to jeste ustat melo (i kdyz ani tady neni nic
zaruceno). Standardni postup je v takove situaci mit bud k dispozici
spare disk, nebo urychlene rebootovat a spatny disk nahradit. Za chodu to
bez hot-plug radice NELZE.

> Potom snad 15 hodin probihala synchronizace disku (80 GB).

Tohle rozhodne neni v poradku. 80 GB disk bude pravdepodobne ATA IV nebo
ATA V, takze bych cekal cas tak kolem hodiny. Jako pricinu zpomaleni bych
videl bud vypnute DMA nebo nejakou intenzivni praci s tim diskem (kdyz se
s raidem pracuje, tak se synchronizace zpomali).

> To bych jeste vsechno pochopil, kdyby ta synchronizace nezacala probihat
> pri kazdem restartu pocitace.

To vypada, jako kdyby se to pole spatne vypinalo. Jsou dva druhy
synchronizace - jeden, kdyz pridavate do pole dalsi disk (raidhotadd), tam
se data skutecne sunou na ten novy disk, a druhy, kdy jsou vsechny disky
aktivni, ale nedoslo ke korektnimu vypnuti raidu (napr. vypadek napajeni)
a kontroluje se, zda maji disky stejny obsah.

Co pri te synchronizaci je v /proc/mdstat?

> Proto se ptam nekoho kdo s timto maa prakticke zkusenosti jestli je
> vsechno v poradku, jestli jsou data konzistentni a jestli to tak ma
> vzdycky probihat. Do doby odpojeni disku (simulace zavady) vse pri
> startu Linuxu probehlo bez synchronizace.

Ne, rozhodne by se to dit nemelo.

> Diky za jakoukoliv praktickou zkusenost, opravdu nevim jestli tomu mohu
> verit, data jsou velmi dulezita.

Zalezi na tom, co to je "velmi dulezita". V kazdem pripade mate zalohu.
Krom toho, na "velmi dulezitych" datech bych asi nehral s necim, cemu
nerozumim, nehlede na to, ze i v opacnem pripade bych si velmi rozmyslel,
zda pouziju zrovna SW raid.

-- Honza Houstek