Novy disk

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Čtvrtek Květen 29 14:50:53 CEST 2003

> ... Kdyz jsem v Biosu spustil autodetekci IDE, tak bios zamrzl.
> Napadlo me preinstalovat Bios, ale nezda se mi ze by byla chyba tady,

Muze (a nemusi). Kazdopadne novejsi BIOS u tak stare desky
nemuze uskodit.

> protoze system z disku nabehne bez nejmensich problemu... nemuze byt
> problem v tom ze novy HDD je ATA a ja ho mam zapojeny do IDE? Ale
> kdyz system nabiha normalne tak si toto zrejme osetri... proste nemam
> nejmensi tucho kde muze byt chyba.

Zkuste :

 - nastavit (utilitou od vyrobce) disk na ATA33. Udajne ATA66+
si nemusi dost dobre rozumet se starsimi radici

 - pohrat si s nastavenim hdparm - nastavit nizsi prenosovy mod
(pro zacatek nejaku PIO), vypnout DMA ... kdyz to pak pujde (byt
pomalu), je problem v nekompatibilite radice a disku. Pak mate
dve moznosti (pokud budete chtit zachovat desku a CPU) :
  a) najit metodou pokus=omyl nastaveni, ktere bude stravitelne
pro disk i radic
  b) koupit nejaky IDE radic do PCI

 - zkuste vyloucit zavadu na gr karte - zkuste v textovem rezimu
intenzivne zatezovat disk, jestli to taky zacne zlobit (napr.
cat /dev/hdaX >/dev/null apod). pripadne dat gr kartu do jineho
slotu at pouziva jine preruseni (predpokladam ze je na PCI)

> Zatimco pri instalaci se mi podarilo nastavit X bez problemu
> (MDK presne nadetekoval grafickou kartu a nasel monitor), tak
> jakmile se poprve spustily X "naostro" tak (krome toho ze to
> trvalo jeste dele nez jindy) se nektere prvky vykreslovaly
> spatne, jine se nevykreslili vubec, asi do dvou spolehlive
> zatuhl cely system.

Neznam Mandrake, ale podle tohoto by mohla byt chyba v karte,
resp. ovladaci (co je to zac ?). Pri instalaci si IMHO rozjede
instalator nejaky default mod (na RH je to VGA), pri spusteni
"naostro" uz by se mel zavadet konkretni ovladac pro detekovany
cip.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s