Chyba v triedeni cs_CZ & sk_SK

Radovan Garabik garabik-news-2002-02 na kassiopeia.juls.savba.sk
Pátek Květen 30 15:38:45 CEST 2003

Miroslav BENES <mbenes na tenez.cz> wrote:

> Mimochodem PROC se vlastne lidi snazite nacpat "ch" do jednoho
> znaku ? Odjakziva je to dvouznakova sprezka, pise se dvema uhozy
> na klavesnici, ve formularich (aspon v tech novejsich) se
> zapisuje do dvou chlivecku na litery ...
> Kdyz napisu slovo prokladane, musi to vypadat takto :
>        P O C H O D E N
> a ne takto :
>        P O CH O D E N
>
> Jak byste chteli toto zaridit v prostredi, kde se bude CH
> ukladat jako jeden specialni znak ?
>
> IMHO jsou to zkratka dve litery, budou ulozeny ve dvou bytech a
> [...]

V polstine je "ch" povazovane za jedno pismeno, podobne ako u nas
v krizovkach zabera jedno miesto, inicialky mena zacinajuceho
na "Ch" tiez budu "Ch.". "sz", "cz" "rz" su povazovane tiez viacmenej za jedno pismeno,
ale v krizovkach zaberaju po dve miesta a inicialka mena zacinajuceho na "Sz", "Cz"
bude iba "S.", "C.". V prekladanom pisani to vzdy bude "S Z Y B K O",
"O C H R O N A"
Vzlhadom na specifika polskeho pravopisu by som sa poliakmi velmi
neinspiroval :-)

V slovincine, chorvactine (srbstine) su "nj" "lj" vzdy bez vynimky jedno
pismeno (kvoli bijekcii s cyrilikou), a v prekladanom pisani to vzdy
bude "D O S E LJ E NJ E", rovnako aj v krizovkach, aj v zvislych napisoch:
lj
nj

Vynimkou je slovo "injekcija", kde je "nj" chapane ako dve pismena
(lebo sa to aj teoreticky vyslovuje ako dve hlasky a v cyrilike sa to
v tomto pripade tiez zapise ako dva znaky ??j namiesto ??).

Madarcina povazuje "cs" "zs" "sz" "gy" "ny" "ly" "ty" tiez za jedno pismeno
(v zvislych napisoch, inicialkach, krizovkach).
Zdvojene spoluhlasky (vyslov napr. /????/) sa nepisu "nyny", ale skratene
"nny", avsak povazuju sa za dve pismena 2x"ny", co ma zaujimave nasledky
pri deleni slov ("annyi" sa spravne deli "any-nyi").
Ako je to s archaickymi tvarmi vlastnych mien (kde
sa vyskytuju aj "cz" apod.), to neviem.

Ukrajincina pouziva azbuku a podobne problemy nema :-)

| Radovan Garabík http://melkor.dnp.fmph.uniba.sk/~garabik/ |
| __..--^^^--..__    garabik @ kassiopeia.juls.savba.sk     |