Placena podpora SUSE,vyplati se?

Pavel Janoušek janousek na fonet.cz
Pondělí Listopad 3 10:43:18 CET 2003

	To byla pouze dobre minena rada. Klidne si to instalujte sam, nastudujte si to - aspon si rozsirite obzory a moznost sveho vydelku... Pokud ale nekdo ocekava, ze bude mit s nulovym nakladem podporu do nekolika desitek minut ci hodin, pak je silne naivni - ano, vsem nam se muze zdat, ze firmy, ktere plati podporu treba okolo mainframu jsou uplne padle na hlavu - zvlastni je, ze prave tyto firmy si to naprosto nemysli a ze naopak tuto transakci povazuji za silne vyhodnou pro sebe (a dodavatel samozrejme rovnez, o tom je komerce rovnez).

	Stejne tak si jina organizace (treba statni) spocitala, ze nez platit na plny uvazek inzenyra informatiky je pro ni vyhodnejsi si zamestnat poslicky na pucovani monitoru, mysi a mechanik, prenasece krabic a cviceny opice (fakt se ted nechci nikoho dotknout nebo urazit!) a veci provozniho charakteru resit outsourcingem. Spocitejte si treba jen mzdovy naklad a naklady na vybaveni (at uz hmotne nebo vedomostni) a muzete stejne jako ta organizace dospet k nazoru, ze support ve vysi nekolika tisic je nakonec levnejsi nez pracovni sila... - prave tudy se ubiraji uvahy.

> Podobně se chová i firma SuSE: Pomůžeme Vám s instalací stanice,
> ale se serverem Vám nepomůžem, na to si musíte koupit profíky.

	To neni pravda - kupte si Enterprise server a pak hodnotte kvalitu podpory - udelal jste to?

> Pak bych ale nelezl sem na linux.cz. OS Linux mě totiž zaujal svou
> filozofií a snažím se do něj proniknout. Beru to tak trochu
> jako koníček.

	Fine, ja z valne vetsiny taky... Takze zminil jste to mnozstvi kroku, ktere jste vyzkousel svym samostudiem a presto jste se nedobral vysledku, navic tak, aby se Vas ostatni ve snaze Vam poradit nemuseli tuto vylucovaci metodu pouzit? Skutecne valna vetsina chyb pri dotazovani smeruje timto smerem, pak se za odpovedi, at je hodnotite jakkoli, s tim obsahem nedivte... Mnoho lidi si plete LinuxCZ kanal se supportem, bohuzel to jsou dve zcela neslucitelne veci... (navic je podezrele ze vetsina dotazu prijde "pres den", nikoli po probdele noci v amaterskych podminkach - to o necem rovnez svedci (a "nepristupnost" Internetu to dle meho nazoru zrovna neni))

> Další věc, proč s objednáním profesionálů nespěchám, je to, že na
> základě osobních zkušeností s několika lidmi, kteří s linuxem
> docela umí
> bych jim heslo roota asi nesvěřil.

	To je pouze otazka adekvatni smlouvy, heslo roota davat nemusite, takto konfigurovany Linux vsak chci videt... Jinak je to pouze obstrukce, kterou prostreli clovek, co umi cist...

> Co se týká zkušeností z této konference, tak věřím, že výše
> jmenovaným pánům Kubečkovi a Janouškovi (nebo odborníkům ze
> SuSE) bych důvěru dal. Na druhou stranu jsou na konferenci
> lidé, kteří
> umějía znají, ale jejich odpovědi mi někdy připadají lakonické a
> arogantní.

	Jak rekl kolega, i ja jsem nekdy mozna arogantni, jednu dobu jsem odkazoval lidi na dokumentaci (protoze jsem chtel oddelit zrno od plev a taky ziskat nejake odpovedi na sve nezname), nevedlo to k uspechu, dneska jiz radsi drzim usta a spinavou praci odvedou jini...:-)

> takové lidi, protože to co mi na PC nastaví chci vysvětlit (a
> pochopit)

	Proc se vetsina PC proda uplne jinymi a velmi neosobnimi kanaly? Mate specialni naroky, chcete specialni peci, nesmite jit s main stream proudem...

> A s tím co napsal pan Jan Kovář, že má levnější zavolat prafíka na
> čištění odpadu ze dřezu souhlasím. Když je ale na druhou stranu
> někdo fanda do čištění odpadu nebo jiných domácích prací, proč mu
> tvrdit, že je lepší zavolat profíky.

	Tuto vytku beru, zacit by vsak mel od sebe tazatel tak, aby bylo patrno, do ktere skupiny patri... - ja naopak vidim porad kolem sebe dotazy, kdy je naprosto zrejme, ze tazatel nemel ani snahu problem resit a presunul ho do LinuxCZ...

> Nejde se přece dívat na všechno jen z hlediska těchhle: $$$$$.

	Zlaty dul to sice neni, na umreni rovnez ne, ja jsem mel taky volbu - bud platit stovky tisic za skoleni nebo nekolik let poctive potit krev u samostudia, zvolil jsem druhe z mnoha duvodu (a ty $$$ to byly taky). Jsem mozna sobec, ale vazne za nic tuto investici nerozpustim...

> PS: Informace o firmách jsou veřejné a jsou běžně dostupné na webu

	Jedna vec je dostupnost, druha je nalozeni s nimi...:-)