Notebook ASUS A1300

David Jez dave.jez na seznam.cz
Úterý Listopad 11 10:46:03 CET 2003

> mam problem s notebookem ASUS A1300 (verze F). Vsechno krasne funguje, az
> na disk, ktery bezi v rezimu ATA/33, pritom umi az ATA/100 a radic ATA/66.
> Pokud manualne nastavim pomoci hdparm-u (# hdparm -X68 /dev/hda) rezim na
> ATA/66, v logu se mi objevi "ide0: Speed warnings UDMA 3/4/5 is not
> functional." a disk bezi dal jako ATA/33. Nevite nekdo, co s tim?
  lspci -vn ; dmesg
  Alespon bys vedel, co ti hlasi IDE ovladac a co je to za radic...
takhle muzem akorat tak lestit koule (kristalove, ne kulecnikove)

> Premyslim o dokoupeni 256MB RAM modulu, protoze 120MB mi nestaci, ale
> nevim, jestli poznam nejake zrychleni, kdyz disk bezi jen jako ATA/33.
> Nerad bych vyhodil temer 2000Kc za nic. Pomohla by ten upgrade RAM nebo by
> to bezelo porad pomalu kvuli tomu disku?
  Zrychleni ceho? Pokud jsou pameti stejne rychle, tak zvyseni velikosti
pameti je pouze proste zvyseni velikosti pameti. S rychlosti ma spolecne
pouze tolik, ze programy kterym nestaci pamet, swapuji jak o zivot tak
najednou chytnou druhy dech.
  Nebo pokud je vic pametovych modulu a bios umi interleave tak se muze
trosicku neco urychlit.
  Jestli ti upgrade pomuze je opet ve hvezdach. Zavisi na tve praci.
Pokud mas textovou konzoli a pracujes ve vi/mc tak ne. Pokud mas zaraz
spustenych nekolik mozill, prekladas neco, do toho openoffice a chces se
divat treba na video nebo vim ja co s tim muzes delat, tak to pomoct
muze.
  Rychlost sbernice disku je irelevantni. Pokud to bude pomaly disk, tak
nepoznas jestli jede na UDMA11 nebo UDMA133 neb mu nepomuze ani svecena,
ani kladivo. Pokud je to ale rychlejsi disk tak mu rychlejsi sbernice
pomuze. Nebo rychlejsi sbernice muze pomoci v pripade dvou stripping
disku. Jinak nemusi mit zadny vliv. Opet zalezi jen a jen na disku co
umi a co dokaze. Uzke hrdlo je nekde jinde (povrch - hlava) nez ve
sbernici...

> Diky za kazdou radu.
>
> --
>                                  Jan Oppolzer
 E-mail: dave.jez na seznam.cz
PGP key: finger xjezda00 na eva.fit.vutbr.cz