AMD64 - kdo doda HW?

Úterý Listopad 25 21:21:30 CET 2003

Dobry den,

nechci rusit Vase kruhy:

"bitovost" CPU se rozlisuje podle sirky datove sbernice (a nikoliv podle
velikosti typu INT nebo pointeru - to jsou jen dusledky (a konvence
kompilatoru) - vezmete CPU na grafickych kartach, ktere jsou z duvodu
vetsi propustnosti 128 bitove nebo fakt, ze 32 bitove NT obsahuji 16
bitove drivery, pripadne moznou velikost INT v FPU u x86).

U OS "bitovost" vyjadruje rezim, ve kterem se CPU pouziva (pro jadro,
pokud obsahuje nejakou formu zpetne kompatibility, neni pak "bitovost"
jednoznacna - napr. 32 bitove jadro na AMD64 muze podporovat 64 bitove
aplikace). Pojem "bitovost" se take obcas odvozuje od delky slova,
nicmene delka slova je dusledek sirky sbernice, protoze potrebujete mit
moznost poslat data s vyuzitim cele sbernice (jiste, 386SX je 32 bitovy
a ma datovou sbernici 16 bitovou, ale to byl jen marketingovy tah Intelu
- interne je CPU stale 32 bitovy a jen se setri draty na zakladni desce
tak, ze se vsechno posila nadvakrat).

Linux byl v mainstreamu 64 bitove "cisty" az ve vetvi 2.1.x

Alpha procesory pracuji i v 32 bitovem rezimu a tento rezim vyuzivaly
Windows NT (tusim od NT 3.1). V jiste chvili prestalo mit smysl
provozovat NT na Alphach (protoze x86 CPU byly rychlejsi za
nesrovnatelne nizsi cenu). Proto (mimo jine) Compaq kratce po koupi
Digitalu (vyrobce Alpha CPU) prestal NT pro Alpha CPU podporovat (a
prodavat). Zive si vzpominam, jak jsem na konferenci poslouchal v dobe
NT 3.1 (cca v roce 1993), jak MS pracuje na 64 bitove verzi a ze bude
"brzy".

Zajimave jiste je i fakt, ze AMD stihla vcas koupit licence na dulezite
komponenty prave od Alphy (Digitalu). Bez toho by (zrejme) netrumfli
kdysi Intel v zavodu MHz a dnes by asi nemeli ani hypertransport a
AMD64.

On Tue, Nov 25, 2003 at 06:37:43PM +0100, Pavel Janík wrote:
>    From: Michal Ludvig <michal-linux na logix.cz>
>    Date: Tue, 25 Nov 2003 16:03:14 +0100
>
> Ahoj,
>
>    > Porad netusim, kde vidite ten problem s nedostatkem aplikaci...
>    > Vzdyt
>    > i Mozilla mi tu bezi: "Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US;
>    > rv:1.5) Gecko/20030925" :-))
>
> a už možná brzy snad i OpenOffice.org. Jenom mít více času ;-)

To je hezke. Zda se, ze vse mohlo byt jiz vcera, jen kdyby kolega
Janik nemusel delat mene dulezite cinnosti... :-)

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz