DNS

Honza Houstek houstek-lists na utf.mff.cuni.cz
Pondělí Září 29 18:26:48 CEST 2003

On Mon, 29 Sep 2003, metaXa wrote:

> Tak jsem tu s prvnim konkretnim dotazem... vsichni zname zaznamy A,
> CNAME, MX... Fajn. A ted teoreticky dotaz: proc existuje zaznam pro
> postu (MX + priorita), neexistuje i nejaky specialni typ pro FTP server?

Existence MX zaznamu je motivovana dvema vecmi - jednak je tim umozneno
centralni sprava posty (posta na urcite jmeno muze koncit na jinem stroji,
nez je napsano za zavinacem), jednak v pripade nedostupnosti ciloveho
stroje zustane posta na nejakem zaloznim mailserveru, ktery se bude
pokouset ji dorucit pozdeji.

Oboji v pripade FTP zcela ztraci smysl.

> Ted se nechci hadat jaky je mezi nimi rozdil ohledne pristupu, ale jde
> mi to, kdyz server pozna, ze klient chce pracovat s POP/IMAP serverem
> potrebuje jeste zaznam v DNS?

Nerozumim otazce. Jak ma server "poznat", co klient "chce"? Pokud se
klient spoji na urcity port na urcitem serveru a najde tam sluzbu, kterou
ocekaval, tak je vse v poradku. Jak ma ale server ovlivnit neco, o cem
nema jak se dozvedet?

> Druhy dotaz: proc je tak casto pouzivana domena ftp.neco.com (jde mi o
> to ftp)? Opet - vzdyt preci server pozna, ze se jedna o FTP - protokolem
> a portem...

To je zrejme k tomu, aby bylo jasne, k cemu dany pocitac/jmeno primarne
slouzi. Jiste ze lze na jednom stroji/jmenu provozovat vice veci. Casta
praxe vypada tak, ze v domene firma.cz je web na www.firma.cz, mailserver
je mail.firma.cz, ftp server je ftp.firma.cz atd. Pritom MX jsou zarizeny
primo pro firma.cz (posta chodi na bfu na firma.cz). Dle potreby a moznosti
obcas jeden stroj zastava vice cinnosti, nebo si vzajemne pomahaji (http
dotaz na firma.cz vede k redirectu na www.firma.cz apod.). Je to pak
docela prehledne.

> Diky za odpovedi a sorry za blbe dotazy ;-)

Dotazy jsou opravu blbe. Byt vami, stydel bych se za ne. Je vam jasne, ze
hrube porusujete pravidla teto konference?

-- Honza Houstek