KOMERCE: Linuxove sluzby?

Jan Houstek houstek na utf.mff.cuni.cz
Pondělí Duben 19 03:02:43 CEST 2004

On Sun, 18 Apr 2004, Jan Kubik wrote:

> neni ani jedina. To co vy mate na mysli jsou firmy, ktere slibuji, ze az
> bude problem, tak ze poslou toho jednoho co maji a ten prijde a bude se
> ve vasem systemu hrabat a snazit se ho privest zase k provozu. Budou vam
> uctovat 1000 Kc za hodinu. Garance - jak je to mysleno - ten pan tam ty
> 2 hodiny prece byl. On pro vas potil u serveru, ktery predtim nikdy
> nevidel.

Ja v tom nevidim problem. V zasade muzu poskytovat dva druhy sluzeb

1) outsourcing

System navrhnu, realizuju a udrzuju v chodu. Mam za nej zodpovednost a
rucim za nej, jak presne, to je osetreno ve smlouve. Uzivatel systemu do
nej bud vubec nezasahuje, nebo ma moznost (s mym vedomim) obcas neco
zmenit, v takovem pripade se ovsem musi o to pecliveji osetrit, jak to je
s pripadnou zarukou a podporou.

2) konzultace

To muze byt napr. pouze navrh reseni, ukazka, jak nainstalovat server,
oprava nejake zavady na existujicim systemu, pomoc pri zprovozneni nejake
sluzby, migrace systemu apod.

Rozdil je v tom, ze konzultaci si nechate zaplatit hodinove a nenesete
naprosto zadnou zodpovednost, kdezto u outsourcingu je u vyse plateb
zohlednen predevsim objem, kvalita a dulezitost poskytovanych sluzeb
vcetne napr. zminenych zaruk.

Problem je, ze napr. instalaci serveru "na klic", tj. bez toho, ze se o to
nadale budete starat, je nutno povazovat za konzultaci. Nelze si nechat
server nainstalovat, pak ho vlastnimi silami rozbit a pak vyzadovat
podporu nebo dokonce odstraneni zavady v ramci zaruky.

Oba druhy sluzeb neni problem u nas ziskat na ruznych urovnich a za ruzne
ceny. Kecy o exkluzivnim zbozi jsem, priznavam, nepochopil.

-- Honza Houstek